معماری
ساراالسادات کارگر؛ مهناز محمودی زرندی؛ مهدی خاک زند
چکیده
کیفیت نور روز از مهمترین عوامل کیفی طراحی فضاهای آموزشی است که تأثیر بسیاری بر کارایی دانشآموزان دارد. هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر مؤلفههای کاربردی پنجره بر بهرهگیری مناسب از نور روز و کیفیت روشنایی در شرایط گوناگون میباشد. متغیرهای اصلی در این تحقیق؛ جهت، مساحت پنجره و انعکاس مصالح هستند که بهعنوان عوامل مورد تحلیل در طرح ...
بیشتر
کیفیت نور روز از مهمترین عوامل کیفی طراحی فضاهای آموزشی است که تأثیر بسیاری بر کارایی دانشآموزان دارد. هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر مؤلفههای کاربردی پنجره بر بهرهگیری مناسب از نور روز و کیفیت روشنایی در شرایط گوناگون میباشد. متغیرهای اصلی در این تحقیق؛ جهت، مساحت پنجره و انعکاس مصالح هستند که بهعنوان عوامل مورد تحلیل در طرح خیرگی و کیفیت روشنایی مورد بررسی قرار گرفتهاند. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر نوع تحقیق توصیفی - کمی میباشد. روش تحقیق تحلیلی - عددی بر مبنای مدلسازی رایانهای است. نمونه پایهای تحقیق یک کلاس متداول دروس عملی در تهران است، کیفیت روشنایی آن در جهات مختلف در اولین روز هر ماه بررسی شده و سپس تأثیر ابعاد پنجره کلاس توسط نرمافزار دیالوکس ارزیابی میگردد. نتایج تحقیق نشان میدهد رابطه دقیقى میان جهت استقرار پنجره، مساحت نور گذر و بافت مصالح وجود دارد که تأثیر عمدهای بر عمق نفوذ نور و ایجاد خیرگی و کیفیت روشنایی در کلاس میگذارد.