مینا بیدار؛ جهانشاه پاکزاد؛ عباس وریج کاظمی
چکیده
زنان، بخش بزرگی از مخاطبان بازار تهران، در حال استفاده از فضایی هستند که در طی سالها برای استفاده اکثریت مردانه شکلگرفته است. هدف پژوهش پی بردن به معنای بازار تهران در تجربه زنان و چگونگی تأثیر شرایط زمینهای بر شکلگیری این معنا بوده است. پژوهشگران با روش پدیدارشناسی به مصاحبه عمیق با 14 زن (و برای دستیابی به دادههای مکمل، ...
بیشتر
زنان، بخش بزرگی از مخاطبان بازار تهران، در حال استفاده از فضایی هستند که در طی سالها برای استفاده اکثریت مردانه شکلگرفته است. هدف پژوهش پی بردن به معنای بازار تهران در تجربه زنان و چگونگی تأثیر شرایط زمینهای بر شکلگیری این معنا بوده است. پژوهشگران با روش پدیدارشناسی به مصاحبه عمیق با 14 زن (و برای دستیابی به دادههای مکمل، 6 مرد) پرداختهاند. تحلیل دادهها بر اساس روش پدیدارشناسی استعلاییصورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد بازار تهران برای زنان تنها محل خرید نیست و جنبههای مهمی از سودمندیهای فضای شهری مثل بودن در میان مردم، لذتبردن از کیفیتهای کالبدی و پیوند با هویت تاریخی شهر را در اختیار زنان قرار میدهد. همچنین تفاسیر پژوهشگران به وجود گسست میان تجربه زنان و ساختارهای از پیش موجود که به یک فضای جنسیتدار شکل دادهاند اشاره میکند. این ناهماهنگیها در رقابت باکیفیتهای مطلوب برای زنان، بر کم و کیف حضور ایشان در بازار اثر میگذارد.