معماری
آرش آبی نما؛ محسن کاملی؛ سیروس باور
چکیده
دانشگاه به عنوان مرجع تولید علم میتواند نقش مهمی در توسعه جامعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشته باشد. اگر دانشگاهها و مراکز آموزشی در این امر موفق عمل نکنند، باعث به وجود آمدن شکاف بین آموختههای دانشجویان و نیازهای محیط کار و فضای حرفهای میشوند. دانشآموختگان معماری دیدگاه مناسبی از آینده حرفهای خود نداشته ...
بیشتر
دانشگاه به عنوان مرجع تولید علم میتواند نقش مهمی در توسعه جامعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشته باشد. اگر دانشگاهها و مراکز آموزشی در این امر موفق عمل نکنند، باعث به وجود آمدن شکاف بین آموختههای دانشجویان و نیازهای محیط کار و فضای حرفهای میشوند. دانشآموختگان معماری دیدگاه مناسبی از آینده حرفهای خود نداشته و با وجود دانش تئوریک با موانع متعددی در جامعه روبرو هستند. این مقاله سعی در شناخت آن موانع و زیر عوامل مهم مربوط به آنها دارد. لذا با استفاده از روش تحقیق تحلیلی- اکتشافی، به این موضوع میپردازد. در ابتدا با استفاده از روش دلفی و تحلیل کیفی توسط MAXQDA پرسشنامهای جهت نظرسنجی از فارغالتحصیلان و متخصصان تهیه گردید، سپس پاسخها به روش کمی با استفاده از تحلیل عاملی و تحلیل موازی بررسی شد. یافتهها مشخص میکند که موانع آموزشی، فردی، اجتماعی و زیر عوامل مربوط به آنها از موانع پیشروی هستند.