حسنعلی پورمند؛ جاوید قنبری؛ محمد یوسفی
دوره 9، شماره 21 ، خرداد 1394، ، صفحه 71-80
چکیده
برجهای مخابراتی که به عنوان نشانههایی در مقیاس شهر مورد استفاده قرار میگیرند، برای تبدیل شدن به نماد باید در سطوح مختلفی با شهروندان پیوند و در آنها احساس تعلق ایجاد کنند. در حوزه بین رشتهای معماری و طراحی شهری که نگارندگان آن را طراحی کلان معماری مینامند، عملکرد کلان برج و مجموعهای که برج در آن قرار دارد و پیوند آن ...
بیشتر
برجهای مخابراتی که به عنوان نشانههایی در مقیاس شهر مورد استفاده قرار میگیرند، برای تبدیل شدن به نماد باید در سطوح مختلفی با شهروندان پیوند و در آنها احساس تعلق ایجاد کنند. در حوزه بین رشتهای معماری و طراحی شهری که نگارندگان آن را طراحی کلان معماری مینامند، عملکرد کلان برج و مجموعهای که برج در آن قرار دارد و پیوند آن با فضاهای شهری مد نظر قرار میگیرد. در این تحقیق، برج میلاد و هشت نمونه مشابه آن در نقاط مختلف دنیا معرفی و تحلیل گردیدهاند. این برجها از منظر طراحی کلان به نسلهای مختلفی تقسیم میشوند که در نسلهای اخیر، عملکرد تفریحی شهری و پیوند با شهر، پررنگ تر دیده شده است. مجموعه برج میلاد، از نظر زمانی همنسل با نسلهای جدید و از نظر عملکردی همنسل با برجهای نسل میانی میباشد و از نظر تعریف عملکردی کلان، در ایجاد پیوند با زندگی شهری موفقیت چندانی نداشته است.