محمد آیینی؛ زهراالسادات اردستانی
دوره 3، شماره 5 ، دی 1388، ، صفحه 47-58
چکیده
بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری در چارچوب سیاست توسعه درونی، بر به کارگیری توانهای بالقوه و بالفعل موجود در بافتهای شهری با استفاده از مشارکت مردم تأکید دارد. اما پیچیده بودن مسایل نوسازی شهری، باعث بی رغبتی بخش غیردولتی برای بهره برداری از این ظرفیتها شده است. برای مدیریت مشارکت مردم و حضور فعال آنان لازم است ...
بیشتر
بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری در چارچوب سیاست توسعه درونی، بر به کارگیری توانهای بالقوه و بالفعل موجود در بافتهای شهری با استفاده از مشارکت مردم تأکید دارد. اما پیچیده بودن مسایل نوسازی شهری، باعث بی رغبتی بخش غیردولتی برای بهره برداری از این ظرفیتها شده است. برای مدیریت مشارکت مردم و حضور فعال آنان لازم است در سه محور ارتقای انگیزه مؤثر، ایجاد فضای اعتماد آفرین و وضع الزام قانونی مورد حمایت و توانمند سازی قرار گیرند. براین اساس می توان جریان پیشبرد نوسازی شهری و مشارکت مردم را با «هرم بازآفرینی و مشارکت مردم» به عنوان یک مدل در ارزیابی این برنامه مورد مدیریت قرار داد. تطبیق رویکرد قانون ساماندهی به بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده مورد توجه قرار میگیرد. مطالعه موردی، حاکی از امکان پذیری ارزیابی سایر برنامههای بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده با این شاخص است و میتواند در سطح گسترده به کار گرفته شود.