طراحی شهری
فاطمه درخشان؛ اسلام کرمی؛ الهام سرکردهیی
چکیده
TOD بهعنوان راهبردی برای تسکین پراکندهرویی و توسعه پایدار، توجه بسیاری را جلب کرده و دستیابی به TOD تا زمانی که برنامهریزیها و توسعههای شهری بر مبنای حرکت اتومبیل تهیه و اجرا گردند، امکانپذیر نخواهد بود. در این پژوهش جهت دستیابی به الگوی TOD در شهر بسطام از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است، همچنین در بخش گردآوری اطلاعات با استفاده ...
بیشتر
TOD بهعنوان راهبردی برای تسکین پراکندهرویی و توسعه پایدار، توجه بسیاری را جلب کرده و دستیابی به TOD تا زمانی که برنامهریزیها و توسعههای شهری بر مبنای حرکت اتومبیل تهیه و اجرا گردند، امکانپذیر نخواهد بود. در این پژوهش جهت دستیابی به الگوی TOD در شهر بسطام از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است، همچنین در بخش گردآوری اطلاعات با استفاده از روش کتابخانهای و میدانی به بررسی مبانی نظری پژوهش پرداخته شده است، سپس معیارها بر اساس نظریۀ TOD مشخص و بهمنظور اولویتبندی اصول TOD در شهر بسطام از رویکرد AHP استفاده شده است. با توجه به اطلاعات بهدستآمده، اصل اختلاط با وزن ۲۹۹/۰ دارای اولویت اول جهت بهبود شرایط شهر بسطام است و بعد از آن به ترتیب اصل نفوذپذیری، دوچرخه مداری، تغییر عملکرد، حملونقل عمومی، پیاده مداری، تعدیل تراکم و اصل یکپارچگی در اولویتهای بعدی میباشند.