معماری
شیرین گوران؛ منوچهر فروتن؛ امید دژدار
چکیده
شناخت سبکهای یادگیری آموزشگیرندگان عاملی مهم در افزایش یادگیری و جلوگیری از هدررفتن استعدادها و امکانات است. پژوهش حاضر باهدف شناخت و مقایسة سبکهای یادگیری دو گروه کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته معماری دانشگاههای مختلف استان همدان، کارکرد تحصیلی و ارتباط آن با جنسیت دانشجویان انجامگرفته است. پژوهش از کلیة دانشجویان ...
بیشتر
شناخت سبکهای یادگیری آموزشگیرندگان عاملی مهم در افزایش یادگیری و جلوگیری از هدررفتن استعدادها و امکانات است. پژوهش حاضر باهدف شناخت و مقایسة سبکهای یادگیری دو گروه کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته معماری دانشگاههای مختلف استان همدان، کارکرد تحصیلی و ارتباط آن با جنسیت دانشجویان انجامگرفته است. پژوهش از کلیة دانشجویان معماری استان همدان که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند انجامشده است. روش پژوهش پیمایشی و به لحاظ نتایج، توصیفی - تحلیلی است و معدل دروس تخصصی دانشجویان بهعنوان شاخص کارکرد تحصیلی در نظر گرفتهشده است. در گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامة کلب و جهت تحلیل دادههای پژوهش از آزمون مجذور کایدو بهره گرفتهشده است. نتایج نشان میدهد بین سبکهای یادگیری دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و همینطور بین سبکهای یادگیری دانشگاههای مختلف تفاوت معناداری وجود دارد. در خصوص پاسخ به پرسشهای دیگر پژوهش تفاوت معناداری بین دانشجویان با جنسیت متفاوت و میانگین نمرات دروس تخصصی دیده نشد.
معماری
محمد سرمستانی؛ منوچهر فروتن؛ نیر طهوری
دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 67-78
چکیده
شهر آکنده از دلالتهای معنایی است که هم بهواسطه طراحان آن و هم شهروندان رمزگذاری و توسط شهروندان، رمزگشایی میشود. بنابراین شهر را میتوان بهعنوان یک «متن» خواند. ازاینرو نشانهشناسی شهری روشی است برای بررسی زبانشناسانه فضای شهری که به واکاوی معنای فضای شهر میپردازد. این پژوهش در پی یافتن فنون و روشهایی است که ...
بیشتر
شهر آکنده از دلالتهای معنایی است که هم بهواسطه طراحان آن و هم شهروندان رمزگذاری و توسط شهروندان، رمزگشایی میشود. بنابراین شهر را میتوان بهعنوان یک «متن» خواند. ازاینرو نشانهشناسی شهری روشی است برای بررسی زبانشناسانه فضای شهری که به واکاوی معنای فضای شهر میپردازد. این پژوهش در پی یافتن فنون و روشهایی است که میتواند منجر به فضاهای شاعرانه در شهر شود. ازاینرو با روش نشانهشناسی به واکاوی یک نمونه فضای شهری که دارای این ویژگی بوده پرداختهشده است. درنهایت پژوهش به بررسی مفاهیم نشانهشناختی مانند برجستهسازی ادبی، هنجارگریزی، خودکارشدگی و قاعده افزایی در یک نمونه موردی فضای شهری، باغ بلند شیراز، اثر مهرداد ایروانیان پرداخته است. در پایان پژوهش به روشهایی که وی برای ایجاد فضای شاعرانه به کار بسته است مانند آشناییزدایی بهواسطه انحراف از زبان معیار، ایجاد تعلیق و ایهام از طریق تصرف در محور همنشینی دستیافته است.