شهرسازی
اسماعیل شیعه؛ کیومرث حبیبی؛ مهران احسانی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1398، ، صفحه 37-50
چکیده
ارزیابی و پایش برنامههای مدیریت خطرپذیری از شاخصهای مدیریت هوشمند شهری است. در این تحقیق ضمن تأکید بر الزامات شهر هوشمند، به نقش کلیدی مدیریت هوشمند در پشتیبانی از تصمیمگیری برای پیشگیری، آمادگی و کاهش خطرپذیری کالبدی یک شهر برای زمینلرزه اشاره میگردد. روش مطالعه از نوع کتابخانهای و شامل گردآوری اطلاعات و سوابق موضوع، ...
بیشتر
ارزیابی و پایش برنامههای مدیریت خطرپذیری از شاخصهای مدیریت هوشمند شهری است. در این تحقیق ضمن تأکید بر الزامات شهر هوشمند، به نقش کلیدی مدیریت هوشمند در پشتیبانی از تصمیمگیری برای پیشگیری، آمادگی و کاهش خطرپذیری کالبدی یک شهر برای زمینلرزه اشاره میگردد. روش مطالعه از نوع کتابخانهای و شامل گردآوری اطلاعات و سوابق موضوع، غربالگری، دستهبندی و تحلیل توصیفی میباشد. بدین منظور از مفهوم پشتیبان تصمیمگیری هوشمند استفاده گردید. نتایج نشان داد با اعمال مدیریت هوشمند و به کارگیری فنآوریهای نوین میزان مخاطرات زمینلرزه کاهش مییابد. شیوههای سنتی از انعطافپذیری، خوداصلاحی و تطابقپذیری لازم برای مواجهه کارآمد با زمینلرزه برخوردار نیستند. کارآمدی الگوی مدیریت هوشمند از طریق مداخله در نظام برنامهریزی کالبدی شهر مستلزم بهرهمندی از سامانههای هوشمند اطلاعرسانی وقوع زمینلرزه و پایش زیرساختهای شهر است که میتوان با طراحی سامانهای، میزان مداخلهپذیری مدیریت شهری را به صورت هوشمندانه در یک شهر و قبل از وقوع زمینلرزه تعیین نمود.
اسماعیل شیعه؛ کیومرث حبیبی؛ میلاد پیرایه گر
دوره 9، شماره 22 ، مرداد 1394، ، صفحه 19-30
چکیده
توجه به پیاده و پیاده مداری از ضروریات برنامه ریزی شهری در راستای توسعه پایدار است. زمانی که صحبت از قدم زدندر فضاهای شهری به میان می آید، بیشترین ارتباط بین پیاده و مقوله توسعه پایدار، در بخش اجتماعی احساس می شود. اینمقاله در پی آن است تا شاخص هایی را تبیین نماید که برای جانمایی پیاده راه در شهرهای ایران مناسب بوده و از طرفیاهداف توسعه ...
بیشتر
توجه به پیاده و پیاده مداری از ضروریات برنامه ریزی شهری در راستای توسعه پایدار است. زمانی که صحبت از قدم زدندر فضاهای شهری به میان می آید، بیشترین ارتباط بین پیاده و مقوله توسعه پایدار، در بخش اجتماعی احساس می شود. اینمقاله در پی آن است تا شاخص هایی را تبیین نماید که برای جانمایی پیاده راه در شهرهای ایران مناسب بوده و از طرفیاهداف توسعه پایدار اجتماعی را نیز دربر داشته باشد. استخراج شاخص های مورد نظر طی یک فرایند نظام مند انجام شدهاست. تلفیق شاخص های اجتماعی توسعه پایدار و شاخص های ایجاد پیاده راه توسط ماتریس گولر، انتخاب خیابان برتر ازمیان هشت نمونه مورد مطالعه به کمک فرایند تحلیل شبکه ای و ارائه پیشنهاداتی برای آن از جمله موارد طی شده در اینفرایند است. در انتها نیز نکاتی برنامه ریزانه برای ایجاد یک پیاده راه پایدار بیان می شود.