معماری
هیراد حسینیان؛ جمال الدین سهیلی؛ فریبا البرزی
چکیده
الگوی شکلی-هندسی ترکیب اشکال در مفهوم هندسهپنهان را معنا بخشیده که نیاز اقشار بهواسطه حرکت در میدان نقشجهان منجربه شناسایی آن میشود. چنانچه از منظر مکتب شکلگرایی، عناصر اولیه بصری دوراند تا شناسایی اشکالپایه بصری کریر و نیز ابزار نقطه تا حجم هردگ را احصا مینماید. شناسایی این ابزار منجربه دستهبندی و کدگذاری ساختار شکلی-حرکتی ...
بیشتر
الگوی شکلی-هندسی ترکیب اشکال در مفهوم هندسهپنهان را معنا بخشیده که نیاز اقشار بهواسطه حرکت در میدان نقشجهان منجربه شناسایی آن میشود. چنانچه از منظر مکتب شکلگرایی، عناصر اولیه بصری دوراند تا شناسایی اشکالپایه بصری کریر و نیز ابزار نقطه تا حجم هردگ را احصا مینماید. شناسایی این ابزار منجربه دستهبندی و کدگذاری ساختار شکلی-حرکتی اقشار (فرد،اجتماع،حاکمیت) در مجموعهشده که روند ساختار شکلی-هندسی مجموعه نقشجهان را در ادوار مختلف توجیه مینماید. لذا بهره از روش تفسیری-تاریخی، توصیف مدل مفهومی و جداول شکلی-تحلیلی به فراخور استدلال قیاسی-استقرایی منجربه شناسایی الگوی نامبرده از طریق ساختار حرکتی اقشار میشود که پرسش:چگونه میتوان ازطریق بررسی الگوی هندسی و روش ساختار شکلی-حرکتی اقشار برآمدهاز آن به پیشبرد همزمان فرم و عملکرد در مجموعه دستیافت؟ میتواند به ترکیب ابزار بصری و کدگذاری ساختار شکلی-حرکتی از منظر عملکرد لایههای فرد تاحاکمیت به الگوسازی ساختار شکلی-هندسی مجموعه نقشجهان دستیابد که به پیشبرد همزمان فرم و عملکرد مبدل میگردد.
معماری
نوشین سخاوت دوست؛ فریبا البرزی
دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 79-96
چکیده
نشانهشناسی رویکردی علمی برای مطالعه و تفسیر نشانهها است. پژوهش از دیدگاه علم نشانهشناسی و با کاربست نظریات فردیناندو سوسور، چارلز سندرس پیرس و امبرتو اکو به بررسی مفهوم عناصر بهکاررفته در فضای ورودی خانههای قاجار قزوین میپردازد. فرض است که در بررسی هر جز از فضای ورودی خانه، آنچه تبدیل به نشانه گشته حاصل ساختارهای ذهن ...
بیشتر
نشانهشناسی رویکردی علمی برای مطالعه و تفسیر نشانهها است. پژوهش از دیدگاه علم نشانهشناسی و با کاربست نظریات فردیناندو سوسور، چارلز سندرس پیرس و امبرتو اکو به بررسی مفهوم عناصر بهکاررفته در فضای ورودی خانههای قاجار قزوین میپردازد. فرض است که در بررسی هر جز از فضای ورودی خانه، آنچه تبدیل به نشانه گشته حاصل ساختارهای ذهن انسان و متأثر از ساختارهای اجتماعی و فرهنگی بودهاست. بدین ترتیب لزوم تفسیر معنا و تحلیلهای اجتماعی بهعنوان شالوده اصلی ایفای نقش کرده و با تکیهبر این موارد روش تحقیق از نوع کیفی، به روش توصیفی تحلیلی انتخاب شدهاست. نتیجه پژوهش ضمن بررسی علل عملکردی و مفهومی عناصر فضای ورودی از منظر نشانه شناسانه، تأثیرگذارترین عامل در بررسی نشانهها را در ارجاع به مؤلفههای ذهنی و مفهومی دانسته که در قالب ساختارهای فرهنگی، اجتماعی مذهبی و رفتاری با در نظر داشتن ویژگیهای کالبدی درنهایت به ایجاد فرمی معنادار منجر شدهاست.