معماری
الهه السادات حسینی؛ محمد منصور فلامکی؛ عیسی حجت
چکیده
بخشی از خطاهای آموزش طراحی معماری ناشی از نادیدهگرفتن قابلیتهای دانشجو و انجام برنامههای آموزشی هماهنگ است. این پژوهش به دنبال ارائه مدل فرایند طراحی و مدل آموزش دروس طراحی معماری بر مبنای تفاوتهای فردی است. از طریق نظریه زمینهای و با استفاده از یک پرسشنامه چندوجهی در میان مدرسان جوان دروس طراحی معماری، با کدگذاری باز ...
بیشتر
بخشی از خطاهای آموزش طراحی معماری ناشی از نادیدهگرفتن قابلیتهای دانشجو و انجام برنامههای آموزشی هماهنگ است. این پژوهش به دنبال ارائه مدل فرایند طراحی و مدل آموزش دروس طراحی معماری بر مبنای تفاوتهای فردی است. از طریق نظریه زمینهای و با استفاده از یک پرسشنامه چندوجهی در میان مدرسان جوان دروس طراحی معماری، با کدگذاری باز از میان 472 مفهوم اولیه مستخرج از مبانی نظری و مطالعات میدانی، 83 مقوله محوری و در پی آن 9 مقوله عمده تولید گردید و در مدل پارادایمی، مقوله هسته با عنوان فرایند فرد محور طراحی حاصل شد. با استفاده از مفاهیم سازنده نظریه و پارادایم مارپیچ گونه فرایند طراحی، مدل فرایند فردمحور طراحی که کنشی است میان ویژگیهای فردی تدوین گردید. رسالت یاد دهندگان شناخت این ویژگیها و ارتقای آن در راستای اهداف طراحانه است. در انتها راهکارهای آموزشی در قالب مدل آموزش طراحی معماری بر مبنای این تفاوتها ارائه شد.