راضیه رضازاده؛ مریم محمدی
دوره 6، شماره 12 ، دی 1391، ، صفحه 15-26
چکیده
فضاهای شهری عرصه هایی هستند که زندگی جمعی در آنها جریان دارد. فعالیت و حضور در این فضاها ضمن فراهم آوردن عرصهای برای تعامل افراد، در سرزندگی و سلامت استفاده کنندگان موثر است. در این مقاله رویکردهای مورد توجه در زمینه ضرورت حضور زنان که مشتمل بر دو رویکرد عمده جدایی جنسیتی و مشمولیت است مورد بررسی قرار میگیرد.
ضرورت ...
بیشتر
فضاهای شهری عرصه هایی هستند که زندگی جمعی در آنها جریان دارد. فعالیت و حضور در این فضاها ضمن فراهم آوردن عرصهای برای تعامل افراد، در سرزندگی و سلامت استفاده کنندگان موثر است. در این مقاله رویکردهای مورد توجه در زمینه ضرورت حضور زنان که مشتمل بر دو رویکرد عمده جدایی جنسیتی و مشمولیت است مورد بررسی قرار میگیرد.
ضرورت حضور زنان در فضا، نه تنها بهدلیل برآورده شدن نیازهای آنها، بلکه از دیدگاه جامعه مدنی و همچنین اصول اخلاقی حاکم بر رفتار آنها در محیط قابل بررسی است. برای مثال اصل شهروندی کثرتگرا حضور تمام گروهها را بهعنوان یکی از معیارهای جامعه مدنی بیان میکند. در کنار رویکردهای جهانی در این زمینه، بررسی رویکرد اصالت خانواده در فلسفه اسلامی نیز بر اهمیت حضور زنان در فضا تاکید دارد. بنابراین بررسیها حاکی از این مسئله است که رویکردهای فلسفی و حقوقی، حضور زنان را به عنوان یک ضرورت تائید میکند.
مصطفی عباس زادگان؛ راضیه رضازاده؛ مریم محمدی؛ سجاد علیپور اشلیکی
دوره 4، شماره 6 ، شهریور 1389، ، صفحه 75-86
چکیده
عوامل موثر بر میزان رضایت از سفر با مترو به کارایی و کارآمدی آن یعنی سرعت، زمانبندی مناسب و امنیت مربوط میشود. اما هدف این نوشتار این است که فارغ از این مسائل، با ارائه مدلی مناسب، میزان مطلوبیت سفر با مترو را به عنوان یکی از شاخصهای حمل و نقل پایدار شهری، از دید ویژگیهای فردی استفاده کنندهگان مانند جنسیت، سن، شغل، ...
بیشتر
عوامل موثر بر میزان رضایت از سفر با مترو به کارایی و کارآمدی آن یعنی سرعت، زمانبندی مناسب و امنیت مربوط میشود. اما هدف این نوشتار این است که فارغ از این مسائل، با ارائه مدلی مناسب، میزان مطلوبیت سفر با مترو را به عنوان یکی از شاخصهای حمل و نقل پایدار شهری، از دید ویژگیهای فردی استفاده کنندهگان مانند جنسیت، سن، شغل، تحصیلات مورد بررسی قرار داده و متغیرهای مستقل تاثیرگذار را شناسایی نماید.
بنابراین فرضیه تحقیق، تاثیرگذاری ویژگیهای فردی استفادهکنندگان بر میزان رضایت از سفر با مترو است. بدین ترتیب هدف آن است تا با تکنیک پرسشگری از گروههای مختلف استفادهکننده و بررسیهای آماری، مدلی بهینه و قابل تعمیم مبتنی بر پیشبینی رضایتمندی از سفر با مترو با استفاده از ویژگیهای فردی ارائه شود. نتایج تحقیق نشان میدهد متغیر میزان فاصله از ایستگاه مترو، مکان اشتغال، سن بر میزان رضایت از سفر با مترو تاثیرگذار است.