مهرداد نوابخش؛ محمد شیرازی؛ قربانعلی آقااحمدی
دوره 8، شماره 20 ، اسفند 1393، ، صفحه 49-62
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، بررسی ویژگیهای فرهنگی، هنری، اقلیمی، زیبایی شناختی و معماری خانههای تاریخی در منطقه کاشان میباشد. درضمن وضعیت خاص تاریخی و توصیف مختصر از سبک معماری این خانهها، قواعد حاکم بر ساخت و ساز این بناهای مسکونی از زاویهای بررسی شود که تازگی دارد. در این پژوهش، از مطالعه میدانی مبتنی بر مشاهده مستقیم و تحلیل ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، بررسی ویژگیهای فرهنگی، هنری، اقلیمی، زیبایی شناختی و معماری خانههای تاریخی در منطقه کاشان میباشد. درضمن وضعیت خاص تاریخی و توصیف مختصر از سبک معماری این خانهها، قواعد حاکم بر ساخت و ساز این بناهای مسکونی از زاویهای بررسی شود که تازگی دارد. در این پژوهش، از مطالعه میدانی مبتنی بر مشاهده مستقیم و تحلیل تاریخی خانهها با استفاده از نظریه حاکمیت گفتمان با توجه به نظریات میشل فوکو و نظریه کارکردگرایانه یا تأکید بر (AGIL) پارسونزی، استفاده شده است. نتایج حاصل از مطالعه حاضر، پاسخ طبیعی انسان را به جغرافیای کاشان با زیست اقلیم خشک و حاکمیت گفتمان در هر دوره به موازات هم، را نشان میدهد. در واقع تلفیقی از ارزشهای گفتمان حاکم با شرایط طبیعی و خلاقیت در ترکیب هنرمندانه، به منظور ایجاد کارکرد مناسب، بستری مناسب برای به وجود آمدن خانههایی را باعث گردیده اند.
سیامک پناهی؛ سید مصطفی مختاباد امرئی؛ مهرداد نوابخش
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1387، ، صفحه 13-24
چکیده
این مقاله حاصل پژوهشی در "چگونگی نقش سینما در انتقاد از شهرسازی مدرن" است. در این تحقیق، با روش تحلیلی و توصیفی با تکیه بر روش نشانه شناسی لایه ای ( تحلیل فیلم با دیدگاه محور همنشینی1 لایههای متن2، بافت3، بینامتن4، رمزگان5 و رسانه ها6) و تحلیل سه گانه اروین پانوفسکی7 ( ادراک اولیه ،ادبیات موضوع و هرمنوتیک8) در تمامی لایههای ...
بیشتر
این مقاله حاصل پژوهشی در "چگونگی نقش سینما در انتقاد از شهرسازی مدرن" است. در این تحقیق، با روش تحلیلی و توصیفی با تکیه بر روش نشانه شناسی لایه ای ( تحلیل فیلم با دیدگاه محور همنشینی1 لایههای متن2، بافت3، بینامتن4، رمزگان5 و رسانه ها6) و تحلیل سه گانه اروین پانوفسکی7 ( ادراک اولیه ،ادبیات موضوع و هرمنوتیک8) در تمامی لایههای همنشین مفاهیم بازشکافت شده اند. سینما در فرآیند انتقاد از جریان مدرنیته در ژانر کمدی سیاه، نشانههای تلخ مدرنیته، نوستالژی شهری، استفاده از پلان شهری و همچنین ارائه یوتوپیا9 و دیستوپیا10 ی شهری ابراز وجود نموده است. فرایند حاصل از تحقیق به این نتیجه دست یافته است که اگر چه معماری و شهرسازی مدرن تبلور جریان مدرنیته بوده اند، اما سینما همچون اکثر هنرها منتقد شهر سازی مدرن بوده و عناصر مشخصه فضاهای معماری و شهرسازی در تجلی معنا و مفاهیم انتقادی نقش بسزایی داشته اند.