معماری
الهه السادات حسینی؛ محمد منصور فلامکی؛ عیسی حجت
چکیده
بخشی از خطاهای آموزش طراحی معماری ناشی از نادیدهگرفتن قابلیتهای دانشجو و انجام برنامههای آموزشی هماهنگ است. این پژوهش به دنبال ارائه مدل فرایند طراحی و مدل آموزش دروس طراحی معماری بر مبنای تفاوتهای فردی است. از طریق نظریه زمینهای و با استفاده از یک پرسشنامه چندوجهی در میان مدرسان جوان دروس طراحی معماری، با کدگذاری باز ...
بیشتر
بخشی از خطاهای آموزش طراحی معماری ناشی از نادیدهگرفتن قابلیتهای دانشجو و انجام برنامههای آموزشی هماهنگ است. این پژوهش به دنبال ارائه مدل فرایند طراحی و مدل آموزش دروس طراحی معماری بر مبنای تفاوتهای فردی است. از طریق نظریه زمینهای و با استفاده از یک پرسشنامه چندوجهی در میان مدرسان جوان دروس طراحی معماری، با کدگذاری باز از میان 472 مفهوم اولیه مستخرج از مبانی نظری و مطالعات میدانی، 83 مقوله محوری و در پی آن 9 مقوله عمده تولید گردید و در مدل پارادایمی، مقوله هسته با عنوان فرایند فرد محور طراحی حاصل شد. با استفاده از مفاهیم سازنده نظریه و پارادایم مارپیچ گونه فرایند طراحی، مدل فرایند فردمحور طراحی که کنشی است میان ویژگیهای فردی تدوین گردید. رسالت یاد دهندگان شناخت این ویژگیها و ارتقای آن در راستای اهداف طراحانه است. در انتها راهکارهای آموزشی در قالب مدل آموزش طراحی معماری بر مبنای این تفاوتها ارائه شد.
ایمان رئیسی؛ الهه السادات حسینی
دوره 9، شماره 21 ، خرداد 1394، ، صفحه 29-40
چکیده
این مقاله به بررسی رابطهی دو نیاز انسان در حوزهی روانشناسی محیط با عنوان خلوت و تعامل میپردازد که با مفاهیمی چون تراکم و ازدحام مرتبط است. هدف اصلی، بررسی تأثیر تأمین خلوت بر تعاملات انسانها در ساختمانهای مسکونی قزوین میباشد. در این پژوهش از روش تحقیق همبستگی در ترکیب با روش تحقیق پیمایشی استفاده شدهاست. فرضیهی پژوهش ...
بیشتر
این مقاله به بررسی رابطهی دو نیاز انسان در حوزهی روانشناسی محیط با عنوان خلوت و تعامل میپردازد که با مفاهیمی چون تراکم و ازدحام مرتبط است. هدف اصلی، بررسی تأثیر تأمین خلوت بر تعاملات انسانها در ساختمانهای مسکونی قزوین میباشد. در این پژوهش از روش تحقیق همبستگی در ترکیب با روش تحقیق پیمایشی استفاده شدهاست. فرضیهی پژوهش با این مضمون که رسیدن به سطح مطلوب خلوت میتواند کیفیت تعاملات اجتماعی را بهبود بخشد، از طریق پرسشنامه در جامعهی نمونهی ساختمانهای مسکونی شهر قزوین، به آزمون گذاشته شده است و این نتیجه حاصل شده است که تأمین خلوت مانع احساس ذهنی ازدحام و تنش بوده و در کیفیت روابط متقابل مردم تأثیرگذار است. لذا پیشنهاد شده است که سعی شود با رعایت اصول طراحی برای تأمین خلوت در ساختمانهای مسکونی، مانند طراحی موانع واقعی و نمادین، تعریف قلمروهای خصوصی و عمومی و افزودن عناصر کارکردی مناسب، تعامل انسانها افزایش یابد.