محسن فیضی؛ سیدباقر حسینی؛ وحید مجیدی؛ جواد احمدی
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1396، ، صفحه 39-51
چکیده
شناسایی، ارزیابی و اولویتدهی به معیارهای مؤثر در یک فضای معماری میتواند به تصمیم طراحان برای ارتقاء ارکان کیفی فضا مؤثر باشد.کتابخانههای عمومی به مثابۀ فضای معماری، به منظور ارتقاء دانش عمومی جامعه در جذب حداکثری مردم نقش مؤثری ایفا میکنند. پرسش این پژوهش، یافتن معیارهایی است که بتواندکیفیت فضای معماری کتابخانۀ مطلوب را ارتقاء ...
بیشتر
شناسایی، ارزیابی و اولویتدهی به معیارهای مؤثر در یک فضای معماری میتواند به تصمیم طراحان برای ارتقاء ارکان کیفی فضا مؤثر باشد.کتابخانههای عمومی به مثابۀ فضای معماری، به منظور ارتقاء دانش عمومی جامعه در جذب حداکثری مردم نقش مؤثری ایفا میکنند. پرسش این پژوهش، یافتن معیارهایی است که بتواندکیفیت فضای معماری کتابخانۀ مطلوب را ارتقاء بخشد.پژوهش حاضر با استفاده از روش همبستگی، تحلیل عاملی و از نرمافزار SPSS20 برای تعدیل شاخصهای طراحی مطلوب صورت گرفته است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش،کاربران کتابخانه مرکزی همدان شامل بانوان و آقایان که در بازه زمانی 4 ماهه از طریق پرسشنامه، مورد مشاهده قرار گرفتند. براساس روشهای آماری، حجم نمونه با مقدار 226 و از نوع نمونهگیری تصادفی ساده بود. نتایج این پژوهش آشکار ساخت از میان عوامل 10 گانه ارتقاء کیفیت فضا درکتابخانه، توجه به دید و منظر و پوشش گیاهی، نورپردازی داخلی و تناسبات، به ترتیب مهمترین عواملی هستند که جهت طراحی قرائتخانه مطلوب تأثیرگذارند.
جواد احمدی؛ محسن فیضی؛ معصومه احمدی
دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1395، ، صفحه 85-98
چکیده
آموزش معماری پایدار به دنبال تربیت دانشجویانی بامهارت جهت طراحی ساختمآنهایی با بهرهوری انرژی بالاست که شرایط حاضر بروز مشکلات محیطزیستی، توجهات فراوانی بهسوی خود جلب کرده است. پرسش این پژوهش ایناستکه در دانشگاههای کشور تا چه حد به مباحث پایداری و دروس تدوین شده در ساختار آموزشی اهمیت داده میشود؟ و مشکلات حاضر به چه ...
بیشتر
آموزش معماری پایدار به دنبال تربیت دانشجویانی بامهارت جهت طراحی ساختمآنهایی با بهرهوری انرژی بالاست که شرایط حاضر بروز مشکلات محیطزیستی، توجهات فراوانی بهسوی خود جلب کرده است. پرسش این پژوهش ایناستکه در دانشگاههای کشور تا چه حد به مباحث پایداری و دروس تدوین شده در ساختار آموزشی اهمیت داده میشود؟ و مشکلات حاضر به چه حوزههایی مربوطاند ؟ راه حل را میتوان در محتوای دروس مربوط به طبیعت و انرژی دید که بایستی مورد توجه قرار گیرند. هدف این پژوهش کیفیموردی با رویکرد کیفیتفسیری، در مقطع کارشناسی معماری، بررسی اهمیت و جایگاه دروس پایداری است و با بهکارگیری روش اسنادی، به مقایسه تطبیقی دروس مصوب وزارت علوم کشور با سه دانشگاه موفق خارج کشور، از لحاظ آموزش پایداری پرداخته تا مشکلات وپیشنهادات مربوطه را استحراج نماید. نتیجه این بررسی نشان داد که مباحث پایداری در کشور از جایگاه لازم برخوردار نبوده و بازنگری دروس ضروری به نظر میرسد.