محمد حسین عابدی؛ ایرج اعتصام؛ سید مصطفی مختاباد امرئی؛ ازاده شاهچراغی
دوره 13، شماره 4 ، دی 1398، ، صفحه 17-28
چکیده
این مقاله به بررسی چگونگی آموزش طرحواره1 در کارگاه معماری پرداخته است. ایده و طرحواره میتواند مبنای طراحی باشد و اهمیت آن در ارائه راهحلهای نوآورانه توسط معمار قابلتوجه است. این تحقیق با روش پیشنهادی خود، به دنبال ارتقای کیفیت آموزش طراحی معماری بوده است. ازاینرو طرحواره در دو سطح کلان و خُرد طبقهبندیشده و پس از مشخص ...
بیشتر
این مقاله به بررسی چگونگی آموزش طرحواره1 در کارگاه معماری پرداخته است. ایده و طرحواره میتواند مبنای طراحی باشد و اهمیت آن در ارائه راهحلهای نوآورانه توسط معمار قابلتوجه است. این تحقیق با روش پیشنهادی خود، به دنبال ارتقای کیفیت آموزش طراحی معماری بوده است. ازاینرو طرحواره در دو سطح کلان و خُرد طبقهبندیشده و پس از مشخص شدن نیازهای آموزشی و مهارتی لازم برای هرکدام از سطوح طرحواره، راهکارهای آموزشی بر اساس نظریه میزانسن پیشنهادشده است. برای سنجش مطلوبیت راهکارهای آموزشی پیشنهادی از نمونه موردی در دو ترم متوالی استفاده شد. این تحقیق بهصورت کیفی انجامشده و دادهها به روش تحلیلی و توصیفی موردبررسی و مقایسه قرار گرفت. نتایج نشاندهنده آن است که روش طراحی پیشنهادی در توانمندسازی دانشجویان جهت خلق ایده، بیان و ارائه طرحوارههای ذهنی در سطح کلان و خُرد مؤثر بوده است.
معماری
عبدالله ابراهیمی؛ فرح حبیب؛ ایرج اعتصام
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1398، ، صفحه 19-32
چکیده
آموزش یک راهبرد محوری برای دستیابی به توسعه پایدار جوامع است. رشد جمعیت و رویکرد فرهنگی جامعه برای تحصیلات دانشگاهی منجر به اتخاذ راهبرد آموزش محور برای توسعه ملی کشور و گسترش دانشگاههای کشور شد، اما نقش دانشگاهها در توسعه پایدار شهرها بهصورت صریح تبیین نشده است. جایگاه ویژه زمین و اقتصاد کشاورزی منطقه شمال کشور از یکسو و فقدان ...
بیشتر
آموزش یک راهبرد محوری برای دستیابی به توسعه پایدار جوامع است. رشد جمعیت و رویکرد فرهنگی جامعه برای تحصیلات دانشگاهی منجر به اتخاذ راهبرد آموزش محور برای توسعه ملی کشور و گسترش دانشگاههای کشور شد، اما نقش دانشگاهها در توسعه پایدار شهرها بهصورت صریح تبیین نشده است. جایگاه ویژه زمین و اقتصاد کشاورزی منطقه شمال کشور از یکسو و فقدان پژوهشهایی که بهصورت تجربی تأثیر دانشگاهها بر دستیابی به توسعه پایدار مناطق پیرامونی را مدنظر قرار دهند، ضرورت انجام این تحقیق است. این پژوهش با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه، دستاوردهای استقرار دانشگاه آزاد واحد ساری با رویکرد توسعه پایدار در مناطق پیرامونی را بهصورت تجربی بررسی نمود. یافتهها نشان میدهد که دانشگاه بر همه مؤلفههای سهگانه توسعه پایدار در مناطق پیرامونی تأثیر مثبت داشته، اما تأثیرگذاری یکسان نبوده و به ترتیب در حوزههای اقتصادی، کالبدی و اجتماعی است.
محمدرضا سلیمانی؛ ایرج اعتصام؛ فرح حبیب
دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 15-26
چکیده
مفهوم هویت یکی از پیچید ه ترین مباحث حوزه علوم انسانی است که ریشه های آن را بایستی در علومی چون فلسفه،روانشناسی و جامعه شناسی جستجو کرد. از طرفی مفهوم هویت در آثار معماری نیز ارتباط عمیقی با تعریف مفهوم هویت درانسان داشته به گون های که یک اثر، به عنوان نمادی از شخصیت فرد به شمار می آید. علی ر غم تناقضات گوناگون در رابطه باکاربرد این مفهوم ...
بیشتر
مفهوم هویت یکی از پیچید ه ترین مباحث حوزه علوم انسانی است که ریشه های آن را بایستی در علومی چون فلسفه،روانشناسی و جامعه شناسی جستجو کرد. از طرفی مفهوم هویت در آثار معماری نیز ارتباط عمیقی با تعریف مفهوم هویت درانسان داشته به گون های که یک اثر، به عنوان نمادی از شخصیت فرد به شمار می آید. علی ر غم تناقضات گوناگون در رابطه باکاربرد این مفهوم در حوزه معماری، اغلب نظریه پردازان تعریف آن را به عنوان معنا یا سطحی از معنا پذیرفت هاند. این معنا، مرتبطبا میزان تعامل میان فرد و محیط مصنوع بوده و در کنش متقابل میان آنها تعریف م یگردد. در پژوهش حاضر، این کنش متقابلدر یک مدل ارتباطی میان معمار، اثر معماری و مخاطب تعریف گردیده و بر مبنای تحلیل محتوای متون ب هدست آمده از روشکتابخانه ای، معیارهایی مشخص به عنوان اصولی برای هویت بخشی به آثار معماری تعیین گردیده است.