نسیم اشرافی؛ محمد نقی زاده
دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 95-106
چکیده
در حرکت اندیشه به اثر (آفرینش) و بالعکس از اثر به اندیشه (شناخت)، چرخهای ایجاد میشود که تمدن ظهور میکند. در طول تاریخ ایران، اندیشه دینی – اسطورهای به عنوان اندیشه کل با راهبری سایر اندیشهها یعنی اندیشه فلسفی، عرفانی و سیاسی، خلق صورتهای یک تمدن را سبب میشده است. پژوهش حاضر سعی بر این دارد با تکیه بر رویکرد تحلیلی- توصیفی ...
بیشتر
در حرکت اندیشه به اثر (آفرینش) و بالعکس از اثر به اندیشه (شناخت)، چرخهای ایجاد میشود که تمدن ظهور میکند. در طول تاریخ ایران، اندیشه دینی – اسطورهای به عنوان اندیشه کل با راهبری سایر اندیشهها یعنی اندیشه فلسفی، عرفانی و سیاسی، خلق صورتهای یک تمدن را سبب میشده است. پژوهش حاضر سعی بر این دارد با تکیه بر رویکرد تحلیلی- توصیفی دوره ساسانیان، روح زمان دوره را بر اساس کنش بین اندیشه های مذکور مشخص نماید و نقش هر اندیشه را در صورت دهی به معماری نظمگرا و قطب محور مورد تبیین قرار دهد به طوریکه روح زمان در جامعه ساسانی را احیاء تفکر ایرانشهری و صورت تاریخی آن را بازگشت به هویت ایرانی بیان کرده و آنچه که بیش از هر چیز از اهمیت بالایی در این دوره برخوردار است تقدم اندیشه بر اثر است که منجر به خلق نوآوری معماری گشته است.