منوچهر تمیزی؛ جمالالدین سهیلی؛ حسین ذبیحی
دوره 12، شماره 3 ، آذر 1397، ، صفحه 75-84
چکیده
توجه به موضوع آموزش طراحی معماری میباید همواره در اولویت کاری برنامه ریزان نظام آموزش معماری قرار گیرد. هدف از این مطالعه، طراحی و آزمون مدل تجویزی استمرار خلاقیت در طراحی معماری بوده است.مدل تجویزی بر پایه دلالتهای تحلیلی ساختاری از مدلهای عینی موجود به دست آمد. جهت آزمون مدل از روش نیمه تجربی استفاده شد. از طریق نمونهگیری ...
بیشتر
توجه به موضوع آموزش طراحی معماری میباید همواره در اولویت کاری برنامه ریزان نظام آموزش معماری قرار گیرد. هدف از این مطالعه، طراحی و آزمون مدل تجویزی استمرار خلاقیت در طراحی معماری بوده است.مدل تجویزی بر پایه دلالتهای تحلیلی ساختاری از مدلهای عینی موجود به دست آمد. جهت آزمون مدل از روش نیمه تجربی استفاده شد. از طریق نمونهگیری در دسترس،30 نفر از دانشجویان کارشناسی معماری دانشگاه آزاد ماهشهر بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمون (15 نفر) قرار گرفتند. آموزش فرایند خلاق در مدل طراحیشده شامل مراحل «تولید ایدهی راهحل، طرح و معرفی ایده، ارزیابی ایده، بازنگری و انتخاب نهایی است. فراگیران آموزشدیده بر اساس مدل تجویزی رضایت بیشتری نسبت به دوره مبتنی بر شیوههای رایج داشتند. مدل تجویزی استمرار خلاقیت میتواند در رسیدن به هدف ارتقاء خلاقیت دانشجویان نقش مؤثرتری از شیوههای آموزش سنتی داشته باشد.