معماری
صدف سرمدی؛ آزاده شاهچراغی؛ لیلا کریمی فرد
چکیده
شناخت و تجربه انسان از حضور در منظر از طریق دریافتهای حسی متعدد مانند، بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی، لمسی و حواس وابسته به ذهن صورت میگیرد. تنوع تجربیات حسی کیفیتی را ایجاد مینماید که «غنای حسی» نامیده میشود. این پژوهش سعی در متناسب ساختن رابطه محیط کالبدی پارکهای معاصر با نیاز و رفتار کاربران و افزایش غنای حسی ...
بیشتر
شناخت و تجربه انسان از حضور در منظر از طریق دریافتهای حسی متعدد مانند، بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی، لمسی و حواس وابسته به ذهن صورت میگیرد. تنوع تجربیات حسی کیفیتی را ایجاد مینماید که «غنای حسی» نامیده میشود. این پژوهش سعی در متناسب ساختن رابطه محیط کالبدی پارکهای معاصر با نیاز و رفتار کاربران و افزایش غنای حسی آن از طریق شناسایی و اولویتبندی دریافتهای حسی متنوع در منظر دارد. پژوهش حاضر با ماهیت آمیخته و هدف کاربردی به روش مقایسه تطبیقی بوده و پس از گردآوری اطلاعات پیشینه به روش کتابخانهای، روش گردآوری و تحلیل اطلاعات در مطالعه میدانی، ترکیبی از دو روش، «پیادهروی حسی» و «یادداشتبرداری حسی» است. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که غنای حسی در باغ ایرانی بیشتر از پارک نیاوران بوده و در هر دو نمونه به ترتیب حس بینایی و شنوایی بالاترین تحریک حسی و حس چشایی کمترین تحریک را داشته است.