معماری
لیلا افروزه؛ محمدرضا ثقفی
دوره 14، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 5-16
چکیده
یکی از علل نارضایتی اغلب کاربران از معماری مدرسه، اختلافنظر بین کاربران مدرسه و برنامهریزان است؛ بنابراین ضروری است که برنامهدهی مدرسه با مشارکت اعضایی حاصل شود که متعلق به همسایگی مدرسهاند. هدفِ این تحقیق دستیابی به برنامهدهی مشارکتی مدرسه اجتماعی و نمایش فرایند مشارکت کاربر میباشد؛ در این راستا از نظرات کاربران ...
بیشتر
یکی از علل نارضایتی اغلب کاربران از معماری مدرسه، اختلافنظر بین کاربران مدرسه و برنامهریزان است؛ بنابراین ضروری است که برنامهدهی مدرسه با مشارکت اعضایی حاصل شود که متعلق به همسایگی مدرسهاند. هدفِ این تحقیق دستیابی به برنامهدهی مشارکتی مدرسه اجتماعی و نمایش فرایند مشارکت کاربر میباشد؛ در این راستا از نظرات کاربران دبستان امالبنین و اهالی محله ملاصدرای اصفهان توسط ابزارهای مشارکتی همچون کارگروههای مشارکتی (شامل والدین، معلمان و دانشآموزان)، مصاحبه و پرسشنامه (شامل 13 پرسشنامه توسط معلمان و ۸۷ پرسشنامه توسط والدین و اهالی محله) استفاده شد. این پژوهش کیفی از روش توصیفی-تحلیلی برای تحلیل دادهها، روش کتابخانهای، همچنین ابزار مصاحبه و پرسشنامه در پیمایش میدانی برای گردآوری دادهها بهرهبرداری میکند. جمعبندی یافتهها به تنظیم جدول برنامهدهی معماری طبق شاخصههای دریافتی از سوی کاربران میانجامد؛ نتیجۀ پژوهش ارائه مدل پیشنهادیِ مشارکت کاربر در فرایند برنامهدهی مدرسه اجتماعی میباشد که میتواند در شناخت نیازهای کاربران و افزایش رضایت کاربر از طراحی مدرسه مؤثر باشد.