معماری
هیراد حسینیان؛ جمال الدین سهیلی؛ فریبا البرزی
چکیده
الگوی شکلی-هندسی ترکیب اشکال در مفهوم هندسهپنهان را معنا بخشیده که نیاز اقشار بهواسطه حرکت در میدان نقشجهان منجربه شناسایی آن میشود. چنانچه از منظر مکتب شکلگرایی، عناصر اولیه بصری دوراند تا شناسایی اشکالپایه بصری کریر و نیز ابزار نقطه تا حجم هردگ را احصا مینماید. شناسایی این ابزار منجربه دستهبندی و کدگذاری ساختار شکلی-حرکتی ...
بیشتر
الگوی شکلی-هندسی ترکیب اشکال در مفهوم هندسهپنهان را معنا بخشیده که نیاز اقشار بهواسطه حرکت در میدان نقشجهان منجربه شناسایی آن میشود. چنانچه از منظر مکتب شکلگرایی، عناصر اولیه بصری دوراند تا شناسایی اشکالپایه بصری کریر و نیز ابزار نقطه تا حجم هردگ را احصا مینماید. شناسایی این ابزار منجربه دستهبندی و کدگذاری ساختار شکلی-حرکتی اقشار (فرد،اجتماع،حاکمیت) در مجموعهشده که روند ساختار شکلی-هندسی مجموعه نقشجهان را در ادوار مختلف توجیه مینماید. لذا بهره از روش تفسیری-تاریخی، توصیف مدل مفهومی و جداول شکلی-تحلیلی به فراخور استدلال قیاسی-استقرایی منجربه شناسایی الگوی نامبرده از طریق ساختار حرکتی اقشار میشود که پرسش:چگونه میتوان ازطریق بررسی الگوی هندسی و روش ساختار شکلی-حرکتی اقشار برآمدهاز آن به پیشبرد همزمان فرم و عملکرد در مجموعه دستیافت؟ میتواند به ترکیب ابزار بصری و کدگذاری ساختار شکلی-حرکتی از منظر عملکرد لایههای فرد تاحاکمیت به الگوسازی ساختار شکلی-هندسی مجموعه نقشجهان دستیابد که به پیشبرد همزمان فرم و عملکرد مبدل میگردد.
منوچهر تمیزی؛ جمالالدین سهیلی؛ حسین ذبیحی
دوره 12، شماره 3 ، آذر 1397، ، صفحه 75-84
چکیده
توجه به موضوع آموزش طراحی معماری میباید همواره در اولویت کاری برنامه ریزان نظام آموزش معماری قرار گیرد. هدف از این مطالعه، طراحی و آزمون مدل تجویزی استمرار خلاقیت در طراحی معماری بوده است.مدل تجویزی بر پایه دلالتهای تحلیلی ساختاری از مدلهای عینی موجود به دست آمد. جهت آزمون مدل از روش نیمه تجربی استفاده شد. از طریق نمونهگیری ...
بیشتر
توجه به موضوع آموزش طراحی معماری میباید همواره در اولویت کاری برنامه ریزان نظام آموزش معماری قرار گیرد. هدف از این مطالعه، طراحی و آزمون مدل تجویزی استمرار خلاقیت در طراحی معماری بوده است.مدل تجویزی بر پایه دلالتهای تحلیلی ساختاری از مدلهای عینی موجود به دست آمد. جهت آزمون مدل از روش نیمه تجربی استفاده شد. از طریق نمونهگیری در دسترس،30 نفر از دانشجویان کارشناسی معماری دانشگاه آزاد ماهشهر بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمون (15 نفر) قرار گرفتند. آموزش فرایند خلاق در مدل طراحیشده شامل مراحل «تولید ایدهی راهحل، طرح و معرفی ایده، ارزیابی ایده، بازنگری و انتخاب نهایی است. فراگیران آموزشدیده بر اساس مدل تجویزی رضایت بیشتری نسبت به دوره مبتنی بر شیوههای رایج داشتند. مدل تجویزی استمرار خلاقیت میتواند در رسیدن به هدف ارتقاء خلاقیت دانشجویان نقش مؤثرتری از شیوههای آموزش سنتی داشته باشد.