معماری
الهه السادات حسینی؛ محمد منصور فلامکی؛ عیسی حجت
چکیده
بخشی از خطاهای آموزش طراحی معماری ناشی از نادیدهگرفتن قابلیتهای دانشجو و انجام برنامههای آموزشی هماهنگ است. این پژوهش به دنبال ارائه مدل فرایند طراحی و مدل آموزش دروس طراحی معماری بر مبنای تفاوتهای فردی است. از طریق نظریه زمینهای و با استفاده از یک پرسشنامه چندوجهی در میان مدرسان جوان دروس طراحی معماری، با کدگذاری باز ...
بیشتر
بخشی از خطاهای آموزش طراحی معماری ناشی از نادیدهگرفتن قابلیتهای دانشجو و انجام برنامههای آموزشی هماهنگ است. این پژوهش به دنبال ارائه مدل فرایند طراحی و مدل آموزش دروس طراحی معماری بر مبنای تفاوتهای فردی است. از طریق نظریه زمینهای و با استفاده از یک پرسشنامه چندوجهی در میان مدرسان جوان دروس طراحی معماری، با کدگذاری باز از میان 472 مفهوم اولیه مستخرج از مبانی نظری و مطالعات میدانی، 83 مقوله محوری و در پی آن 9 مقوله عمده تولید گردید و در مدل پارادایمی، مقوله هسته با عنوان فرایند فرد محور طراحی حاصل شد. با استفاده از مفاهیم سازنده نظریه و پارادایم مارپیچ گونه فرایند طراحی، مدل فرایند فردمحور طراحی که کنشی است میان ویژگیهای فردی تدوین گردید. رسالت یاد دهندگان شناخت این ویژگیها و ارتقای آن در راستای اهداف طراحانه است. در انتها راهکارهای آموزشی در قالب مدل آموزش طراحی معماری بر مبنای این تفاوتها ارائه شد.
معماری
سیما رضائی آشتیانی؛ جمال الدین مهدی نژاد
چکیده
طراحی پژوهی، رویکردی ضروری برای طراحی معماری در حال و آینده است. این مقاله به رابطه بین پژوهش و فرآیند طراحی معماری میپردازد. هدف از این تحقیق، استفاده از پژوهش بهصورت کاربردی و بهینهسازی فرایند آموزش است. بدین منظور مدلی برای استفاده از طراحی پژوهی در کارگاههای طراحی معماری ارائه شد. آزمون کاربست این مدل با استفاده از یک طرح ...
بیشتر
طراحی پژوهی، رویکردی ضروری برای طراحی معماری در حال و آینده است. این مقاله به رابطه بین پژوهش و فرآیند طراحی معماری میپردازد. هدف از این تحقیق، استفاده از پژوهش بهصورت کاربردی و بهینهسازی فرایند آموزش است. بدین منظور مدلی برای استفاده از طراحی پژوهی در کارگاههای طراحی معماری ارائه شد. آزمون کاربست این مدل با استفاده از یک طرح تحقیق شبه آزمایشی پیشآزمون_پسآزمون با گروه گواه انجام شد نمونههای این تحقیق، 48 نفر از دانشجویان طرح یک معماری مقطع کارشناسی ارشد بود که در دو نیم سال مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند؛ با آزمون این مدل در کارگاههای معماری، این راهکار به نتایج عملی پیوند داده شد. نمرات ارزیابی دانشجویان به روش آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، تجزیهوتحلیل شد. یافتههای این تحقیق نشاندهنده تأثیر مثبت پژوهش بر بالا رفتن کیفیت طراحی و توسعه دانش است. تحلیل ارزیابی دادههای تحقیق، نشاندهنده برتری مطالعات ترکیبی در طبقهبندی پژوهش بود.
رضا نقدبیشی؛ شهیندخت برق جلوه؛ سید غلامرضا اسلامی؛ حامد کامل نیا
دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1395، ، صفحه 75-84
چکیده
در این نوشتار، چالش مورد کاوش، یافتن ساختارهایی نظری، منتج از انگارههای علوم رفتاری بهمنظور بهبود روش آموزشِ فرایند طراحی معماری و ساخت چارچوبی نظری – عملی به منظور تغییر در رویکردها و تقابل با عدم تحول و سکون در نظریهپردازی حوزۀ روشِ آموزشِ معماری است. افزونبراین، هدفِ پژوهش، تعریف و شناسایی شاخصههای منتج از نظریه قابلیتهای ...
بیشتر
در این نوشتار، چالش مورد کاوش، یافتن ساختارهایی نظری، منتج از انگارههای علوم رفتاری بهمنظور بهبود روش آموزشِ فرایند طراحی معماری و ساخت چارچوبی نظری – عملی به منظور تغییر در رویکردها و تقابل با عدم تحول و سکون در نظریهپردازی حوزۀ روشِ آموزشِ معماری است. افزونبراین، هدفِ پژوهش، تعریف و شناسایی شاخصههای منتج از نظریه قابلیتهای محیطی گیبسون (افردنس) برای کاربرد در راستای مسئلۀ یادشده است که با بازبینی نظریهها و رویکردهای مرتبط با آن به حدود مطلوب و نامطلوب، همراه با شناسایی وجههای پنهان و آشکار قابلیتها، پرداختهشده است. بر این پایه، ویژگیهای بهکاررفته از نظریۀ مذکور، دربرگیرندۀ محدودیتهای شناختی، فرهنگی، منطقی، معنایی، ادراکی، کالبدی، طبیعی و انسانی است. روش در این پژوهش بهکارگیری رهآوردهای برآمده از بررسیهای توصیفی- استنتاجی به منظور دسترسی به نوعی تحلیل استنتاجی – مدلسازی سازماندهی شده است و سرانجام به ارائۀ الگویی (مدل) فراگیر برای آموزشِ فرایند طراحی در کارگاه معماری پرداخته شده است.
سیامک پناهی؛ رحیم هاشم پور؛ سید غلامرضا اسلامی
دوره 8، شماره 17 ، خرداد 1393، ، صفحه 25-34
چکیده
این پژوهش به جایگاه« ایده» و «کانسپت» در معماری و چگونگی تبدیل اندیشه و خیال بر پایه متن به فضای معماری، می پردازد. روش پژوهش در این تحقیق به صورت تحلیل محتوا با تکیه بر نشانه شناسی لایه ای وتحلیل سه گانه پانوفسی در تمامی لایه های هم نشین است. فرآیند حاصل از این تحقیق به این نتیجه دست یافته است که ایده، تفکر اولیه و غالب ...
بیشتر
این پژوهش به جایگاه« ایده» و «کانسپت» در معماری و چگونگی تبدیل اندیشه و خیال بر پایه متن به فضای معماری، می پردازد. روش پژوهش در این تحقیق به صورت تحلیل محتوا با تکیه بر نشانه شناسی لایه ای وتحلیل سه گانه پانوفسی در تمامی لایه های هم نشین است. فرآیند حاصل از این تحقیق به این نتیجه دست یافته است که ایده، تفکر اولیه و غالب طرح بوده و استراتژی برخورد با آن است در حالیکه کانسپت به معنادار کردن ایده و تحقق پذیری آن می پردازد و به نوعی تاکتیک محسوب می شود. ایده پس از عبور از متن، بینامتنیت، زیباشناسی، نشانه شناسی، زبانشناسی، فلسفه و روانشناسی به کانسپت های متعدد می رسد. سپس در فرایندی پیچیده، مسیر خود را از اشراق آغاز کرده و در سلسله مراتبی خاص آن را به حکمت، علم و دانش، تقلیل داده و به فرم تبدیل می کند.