معماری
علیرضا جزء پیری؛ مهرداد متین
چکیده
موضوع پژوهش، پردازش تاریخگرایی در معماری معاصر ایران است. نشانههای تاریخی در معماری، بارزترین مشخصۀ تاریخگرایی در حوزۀ معاصر است. سؤال پژوهش «چگونگی نمود تاریخ همچنین نشانههای تاریخگرایی در دوره بندیهای تألیفات معماری معاصر؟» و فرضیه «عینیت یافتن نشانههای تاریخی همچنین امکان دوره بندی آثار معاصر بر اساس شاخصههای ...
بیشتر
موضوع پژوهش، پردازش تاریخگرایی در معماری معاصر ایران است. نشانههای تاریخی در معماری، بارزترین مشخصۀ تاریخگرایی در حوزۀ معاصر است. سؤال پژوهش «چگونگی نمود تاریخ همچنین نشانههای تاریخگرایی در دوره بندیهای تألیفات معماری معاصر؟» و فرضیه «عینیت یافتن نشانههای تاریخی همچنین امکان دوره بندی آثار معاصر بر اساس شاخصههای تاریخگرایی» هستند. پژوهش پس از پردازش مفاهیم تاریخگرایی و جایگاهش در تألیفات، الگویی برای بررسی آثار ارائه میدهد. پژوهش کیفی است با راهبرد تفسیری که با روش تاریخی- انتقادی پسزمینۀ تاریخِ معماری را بازنمائی و با استفاده از فرایند تاریخگرایی هِگِل که از روشهای تحقیق تاریخی است، دوره بندیهای معاصر را ارزیابی کرده و پس از استنتاج مدلی 3 گانه برای تاریخگرایی، در راستای پاسخ به سؤالات تحقیق برمیآید. نتیجه اینکه، مجموعاً شش نوع دوره بندی در تألیفات دهۀ 80 هجری شمسی قابلاستخراج است. پنج اثر تألیفی تاریخگرایی سمبولیک و تنها یک اثر تاریخگرایی فلسفی دارند.
خسرو دانشجو؛ سید مجتبی میرحسینی؛ محمدجواد مهدوی نژاد
دوره 9، شماره 23 ، آبان 1394، ، صفحه 83-90
چکیده
این تحقیق بر آن است که با تحلیل تعدادی از آثار معماری معاصر ایران از منظر طبیعتگرایی به الگوهایی دست یابد و با استفاده از آنها، نحوه برخورد با طبیعت را در تعدادی از آثار معماران معاصر ایران از نظر کمی و کیفی ارزیابی کند. پرسش اصلی در این پژوهش آن است که، تجلی طبیعتگرایی در معماری معاصر ایران چگونه بودهاست؟ در فرایند تحقیق از ...
بیشتر
این تحقیق بر آن است که با تحلیل تعدادی از آثار معماری معاصر ایران از منظر طبیعتگرایی به الگوهایی دست یابد و با استفاده از آنها، نحوه برخورد با طبیعت را در تعدادی از آثار معماران معاصر ایران از نظر کمی و کیفی ارزیابی کند. پرسش اصلی در این پژوهش آن است که، تجلی طبیعتگرایی در معماری معاصر ایران چگونه بودهاست؟ در فرایند تحقیق از تکنیکهای توصیفی- تحلیلی استفاده شده و دادههای مورد نیاز برای شکلگیری نظری موضوع با روش کتابخانهای، و تحلیلهایی که برای هر اثر آوردهشده با روش مطالعات میدانی جمعآوری میشوند. فرایند تحقیق و استنتاج بر مبنای تحلیل نمونههای موردی، که از میان آثار برجسته معماری معاصر ایران انتخاب شدهاند، استوار شدهاست. دستاوردهای پژوهش نشاندهنده آن است که استفاده از مصالح طبیعی، بهکارگیری آب در طرح، و بهرهگیری از فرمهای طبیعی بیشترین تأثیر را در چگونگی گرایش به طبیعت در معماری معاصر ایران داشتهاند.
محمدجواد مهدوینژاد؛ شقایق شهری
دوره 8، شماره 20 ، اسفند 1393، ، صفحه 35-48
چکیده
بهرهگیری هوشمندانه از الگوهای معماری سنتی ایرانی و منقطع شدن روند طراحی بر اساس تجربیات گذشته، در کنار بهره گیری از فناوریهای نوین و روزآمد معماری، از مباحث کلیدی معماری معاصر ایران و جهان به شمار میرود. روش مقداری یا پارامتریک، به عنوان یکی از روشهای نوآورانه، امروز بیش از هر زمان دیگر به عنوان راه حلی برای دستیابی به ...
بیشتر
بهرهگیری هوشمندانه از الگوهای معماری سنتی ایرانی و منقطع شدن روند طراحی بر اساس تجربیات گذشته، در کنار بهره گیری از فناوریهای نوین و روزآمد معماری، از مباحث کلیدی معماری معاصر ایران و جهان به شمار میرود. روش مقداری یا پارامتریک، به عنوان یکی از روشهای نوآورانه، امروز بیش از هر زمان دیگر به عنوان راه حلی برای دستیابی به معماری آینده، همراه با توجه به معماری گذشته، مطرح شدهاند. این پژوهش بر آن است تا با تلفیق روشهای مقداری، پارامتریک، الگوریتمیک و عددیسازی، الگویی روزآمد از مسکن بومی تهرانِ دورهی قاجار استخراج نماید. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی تحلیلی در راهبرد استدلال منطقی است که با تکنیک مدلسازی و شبیهسازی تکمیل شدهاست. ابزار جمعآوری اطلاعات تلفیق از تدبّر موضوعی و مطالعات کتابخانهای و مشاهدات میدانی است. نتایج حاکی از آن است که نمونههای مساکن بومی تهران قابلیت عددیسازی شدن و بیان با منطق ریاضی را دارند.
مازیار آصفی؛ الناز ایمانی
دوره 8، شماره 19 ، آذر 1393، ، صفحه 63-76
چکیده
با گذر جامعه ایران از دوران کهن به نوین، مرحله متفاوتی در تاریخ این سرزمین آغاز گشته و درست یا نادرست تاکنون نیز ادامه یافته است. هدف این پژوهش، شناخت ریشهای علل تحولات ایجاد شده و چگونگی تأثیرآنها در معماری معاصر ایران است. از اینرو با تحلیل عوامل سیاسی-اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و ویژگیهای معماری دوران تحول تاکنون، شاخصهای ...
بیشتر
با گذر جامعه ایران از دوران کهن به نوین، مرحله متفاوتی در تاریخ این سرزمین آغاز گشته و درست یا نادرست تاکنون نیز ادامه یافته است. هدف این پژوهش، شناخت ریشهای علل تحولات ایجاد شده و چگونگی تأثیرآنها در معماری معاصر ایران است. از اینرو با تحلیل عوامل سیاسی-اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و ویژگیهای معماری دوران تحول تاکنون، شاخصهای ایجاد این تغییرات بیسابقه در روح معماری گذشته ایران شناسایی شده تا با نظرسنجی از افراد متخصص و آزمون دادههای پرسشنامهها با نرمافزارSPSS، چگونگی تأثیر آنها در معماری معاصر ایران بررسی گردد. نتیجه تحقیق آن است که معماری معاصر ایران به جای پاسخگویی به شرایط متغیر جامعه معاصر، در گستردگی امکانات و نگرشهای جهانی غرق شده و حاصل چیزی جز تقلید، سادهاندیشی کودکانه و پراکندگی محض در شهرهای ایران نیست. جهت دستیابی به والایی در معماری معاصر باید دانش، توانایی و سطح فرهنگی تک تک عناصر جامعه معاصر نیز افزایش یابد.
فرح حبیب؛ اکرم حسینی
دوره 4، شماره 6 ، شهریور 1389، ، صفحه 29-38
چکیده
پس از پیروزی انقلاب اسلامی وقوع تحولات گسترده ناشی از ارزشهای انقلاب، همچنین نفوذ اندیشههای تکثرگرای پست مدرن غربی و تولید پارادایمهایی متفاوت با فرهنگ سنتی جامعه، سبب ایجاد دگرگونیهای بسیاری در حوزه معماری گردید. در پی انقلاب فرهنگی، فقدان تحرک قابل ملاحظه در فعالیتهای نظری و پژوهشی و نیز بستر شکلگیری ...
بیشتر
پس از پیروزی انقلاب اسلامی وقوع تحولات گسترده ناشی از ارزشهای انقلاب، همچنین نفوذ اندیشههای تکثرگرای پست مدرن غربی و تولید پارادایمهایی متفاوت با فرهنگ سنتی جامعه، سبب ایجاد دگرگونیهای بسیاری در حوزه معماری گردید. در پی انقلاب فرهنگی، فقدان تحرک قابل ملاحظه در فعالیتهای نظری و پژوهشی و نیز بستر شکلگیری نظریات معماری سبب گردید طراحان آن در پی ایجاد نسبتی نوین بین ساختار و محتوای آموزشی دانشگاهها همگام با شرایط نوین جامعه باشند. بدیهی است که این خواستها بر روی همان محورهایی طرح شدند که شعارهای انقلاب مطرح میکرد. این امر در تناسب با روح عمومی جریانات هویت طلبانه معماری، ضرورت تغییر برنامه آموزشی معماری را نیز به جدیت طرح میکرد. این پژوهش به تبیین رویکرد معماری ایران در دوره بعد از انقلاب و تحلیل اهداف هویتطلبانه آن در برابر پدیده ای به نام جهانی شدن، ظهور فن آوری ارتباطات و رایانه خواهد پرداخت.