معماری
معصومه قیمتی؛ ایرج اعتصام؛ علی علایی
چکیده
دوره پهلوی دوم سرآغاز فراگیر شدن جنبش مدرن و تغییر شکل در سبکهای معماری و ارائه الگوهای نوین در آن بوده است. این امر سبب شده است که بناهای معماری شاخص و برجستهای خصوصا در معماری مسکونی طراحی و اجرا شوند که پس از گذشت چند دهه از اجرای آن-ها، هنوز دارای جذابیتهای کالبدی، معنایی و عملکردی باشند. در همین راستا، این پژوهش در پی بررسی ...
بیشتر
دوره پهلوی دوم سرآغاز فراگیر شدن جنبش مدرن و تغییر شکل در سبکهای معماری و ارائه الگوهای نوین در آن بوده است. این امر سبب شده است که بناهای معماری شاخص و برجستهای خصوصا در معماری مسکونی طراحی و اجرا شوند که پس از گذشت چند دهه از اجرای آن-ها، هنوز دارای جذابیتهای کالبدی، معنایی و عملکردی باشند. در همین راستا، این پژوهش در پی بررسی خوانش ادراکات شهروندان تهرانی از این بناها با در نظر گرفتن عوامل دلبستگی مکانی و بر مبنای عناصر هویتی توسط شهروندان با استفاده از روش پیمایش پرسشنامهای و مدلسازی معادلات ساختاری بوده است. خوانش ادراکات شهروندان تهرانی از سه مجتمع مسکونی اکباتان، بهجت آباد و اسکان نشان دادند که که مرحله اول خوانش این بناها، ویژگیهای عملکردی آنان است که این امر موجب اثرگذاری بر عامل وابستگی مکانی در تصورات ذهنی افراد شده و در درجات بعدی به شکل گیری هویت و دلبستگی مکانی منجر شده است.
معماری
اسماء برزگر؛ مجتبی نوراللهی؛ محمدباقر آرایش
چکیده
نما در فرهنگ معماری معاصر ایران جایگاه مشخصی ندارد و تابع نظرات اعمالشده از سوی کارفرما، طراح و شهرداری در تغییر است. همچنین باوجود خلاءهای پژوهشی مشهود درزمینه بیان مؤلفهها، عوامل، ابعاد و معیارهای هویت نماهای شهری و مفاهیم مرتبط با آن، موجب شده است تا هدف این پژوهش در راستای تبیین چارچوب برای بیان مؤلفههای اثربخش بر هویت نماهای ...
بیشتر
نما در فرهنگ معماری معاصر ایران جایگاه مشخصی ندارد و تابع نظرات اعمالشده از سوی کارفرما، طراح و شهرداری در تغییر است. همچنین باوجود خلاءهای پژوهشی مشهود درزمینه بیان مؤلفهها، عوامل، ابعاد و معیارهای هویت نماهای شهری و مفاهیم مرتبط با آن، موجب شده است تا هدف این پژوهش در راستای تبیین چارچوب برای بیان مؤلفههای اثربخش بر هویت نماهای شهری پیشبرده شود. این پژوهش کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای اسنادی– فراترکیب به شمار میرود. برای شناسایی الگوی مؤلفههای اثربخش هویت نماهای شهری، تعداد 179 مقاله بررسیشده از میان آنها 58 مقاله به کمک برنامه مهارتهای ارزیابی حیاتی، برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. در این پژوهش، ابتدا 123 شاخص معرف هویت نماهای شهری شناسایی و در 7 مفهوم و 1 مقوله طبقهبندی شدند. بر اساس یافتههای تحقیق؛ ابعاد، مؤلفهها، معیارها و عوامل مفاهیم؛ هویت مکانی، هویت، هویت شهری، سیما شهری، منظر شهری، منظر معماری و نما بیانشده است.
سید رحمان اقبالی؛ راضیه زینالی؛ الناز اسماعیلی
دوره 10، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 29-40
چکیده
حس تعلق شهروندان به میدان ایالت ارومیه و میدان حسنآباد تهران با استفاده از بررسیهای میدانی مبتنی بر مشاهده و نظرسنجی پرسشنامهای که براساس معیارهای عوامل اجتماعی، ادراکی - شناختی فردی و محیطی کالبدی و شاخصهای ارزش و ترجیج، خاطرهانگیزی، احساس امنیت، آشنایی با مکان، تشخص مکان و رضایتمندی از ویژگیهای کالبدی آن که به مثابه ...
بیشتر
حس تعلق شهروندان به میدان ایالت ارومیه و میدان حسنآباد تهران با استفاده از بررسیهای میدانی مبتنی بر مشاهده و نظرسنجی پرسشنامهای که براساس معیارهای عوامل اجتماعی، ادراکی - شناختی فردی و محیطی کالبدی و شاخصهای ارزش و ترجیج، خاطرهانگیزی، احساس امنیت، آشنایی با مکان، تشخص مکان و رضایتمندی از ویژگیهای کالبدی آن که به مثابه عناصر اصلی ارتباطدهنده حس تعلق و هویت مکانی منظور شدهاند به صورت مقایسهای و از طریق تحلیل نتایج مورد ارزیابی قرار گرفته است. تحلیل دادهها و تفسیر نتایج حاصل از پرسشنامه نشان داد که ارتباط معناداری میان هویت مکانی و حس تعلق به مکان وجود دارد. در واقع توجه و تمرکز اصلی تحقیق، ارزیابی مقایسهای حس تعلق شهروندان به دو میدان مورد مطالعه از طریق بررسی هویت مکانی بوده و یافتههای پژوهش حاکی از آن است که هویت مکانی و حس تعلق به میدان ایالت ارومیه نسبت به میدان حسنآباد تهران، بیشتر احساس میشود.
محمدرضا پورجعفر؛ محمدسعید ایزدی؛ سمانه خبیری
دوره 9، شماره 24 ، اسفند 1394، ، صفحه 43-54
چکیده
دلبستگیمکانی از دهه 60 و به دنبال طرح مفهوم مکان در مطالعات روانشناسیمحیطی مطرح شد. عدم اجماع بر چیستی و چگونگی فرایند شکلگیری دلبستگی مکانی و کاربست مفاهیم مشابه بهجای دلبستگیمکانی، آن را به مفهومی بیثبات و لغزنده تبدیل کرده است. هدف این مقاله بازشناسی مفهوم دلبستگی مکانی به عنوان یکی از سطوح روابط مردم-مکان، ...
بیشتر
دلبستگیمکانی از دهه 60 و به دنبال طرح مفهوم مکان در مطالعات روانشناسیمحیطی مطرح شد. عدم اجماع بر چیستی و چگونگی فرایند شکلگیری دلبستگی مکانی و کاربست مفاهیم مشابه بهجای دلبستگیمکانی، آن را به مفهومی بیثبات و لغزنده تبدیل کرده است. هدف این مقاله بازشناسی مفهوم دلبستگی مکانی به عنوان یکی از سطوح روابط مردم-مکان، اصول، معیارها و فرایند شکلگیری آن است به گونهای که تمیز آن از سایر مفاهیم مرتبط را ممکن سازد. ابعاد متفاوت دلبستگی مکانی و معیارهای موثر بر آنها، در قالب مدلی مفهومیِ فرایند تعاملی شکلگیری دلبستگیمکانی و چارچوبی از مولفههای سازنده آن ارائه شده است. براساس این مدل، دلبستگی مکانی بهعنوان هسته اولیه شکلگیری حسمکان، فرایندی احساسی، ادراکی و رفتاری است که در تعامل افراد با فضاهایی که بدان معنای ویژهای بخشیدهاند، با ایجاد دو سطح وابستگی و هویت مکانی شکل میگیرد و در قالب رفتارهایی ویژه بروز مییابد. خودبسندگی، تداوم، تمایز و عزتنفس نیز بهعنوان اصول دلبستگی مکانی شناسایی شدند.