معماری
فرهاد کاروان
چکیده
در طراحی محیطهای یادگیری کلاسی براساس اصول و فرضهای سازندهگرایی باید به فرایندهای شناختی مرتبط با دانشجو توجه کرد. هدف پژوهش، تبیین ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا براساس توانایی شناختی دانشجویان معماری در آموزش کارگاههای طراحی بود. روش این پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان معماری دانشگاه فنی و ...
بیشتر
در طراحی محیطهای یادگیری کلاسی براساس اصول و فرضهای سازندهگرایی باید به فرایندهای شناختی مرتبط با دانشجو توجه کرد. هدف پژوهش، تبیین ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا براساس توانایی شناختی دانشجویان معماری در آموزش کارگاههای طراحی بود. روش این پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان معماری دانشگاه فنی و حرفهای دختران همدان به تعداد 600 نفر بود. نمونه با حجم 120 نفر با استفاده از نرمافزار محاسبه حجم نمونه بصورت در دسترس انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا و تواناییهای شناختی استفاده شد. آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه جهت تحلیل دادهها محاسبه شد. نتایج رگرسیون به روش همزمان نشان داد که توانایی شناخت اجتماعی و توانایی شناخت غیراجتماعی نقش مثبت و معناداری در پیشبینی ادراک از محیط یادگیری داشتند. از ابعاد توانایی شناخت غیراجتماعی فقط تصمیمگیری، برنامهریزی، توجه پایدار و انعطافپذیری شناختی نقش مثبت و معناداری در پیشبینی ادراک از محیط یادگیری داشتند.