1) برزگربفرویی، کاظم؛ و شیخالاسلامی، علی. (1392). ویژگیهای روان سنجی پرسشنامهی محیط یادگیری سازندهگرا. مجلهی روانشناسی مدرسه، 2(4)، 6- 24.
2) تلخابی، محمود. (1398). فعالیتهای یادگیری: طراحی، اجرا و ارزشیابی. تهران: فرهنگی و هنری شناخت و تربیت انگاره.
3) جردن، آن؛ کارلیل، اوریسون؛ و استاک، آنیتا. (2008). رویکردهای یادگیری؛ نظریه و کاربست. (الهه حجازی و روح الله شهابی، مترجمان). تهران: دانشگاه تهران. موسسه انتشارات.
4) دیناروند، عبدالرحمان؛ علایی، علی؛ و ندیمی، حمید. (1396). پرورش نوآموزان معماری با بهرهگیری از رویکرد یادگیری مشارکتی همیارانه. صفه، 27(79)، 5 -18.
5) سیف، علیاکبر. (1395). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران.
6) شعبانی، حسن. (1397). روش تدریس پیشرفته (آموزش مهارتها و راهبردهای تفکر). تهران: انتشارات سمت.
7) شیخیفینی، علیاکبر. (1381). تبیین و ارزیابی دیدگاه سازندهگرایی. تازههای علوم شناختی، 4(3)، 65-73.
8) طلیسچی، غلامرضا؛ ایزدی، عباسعلی؛ و عینیفر، علیرضا. (1391). پرورش توانایی طراحی طراحان مبتدی معماری (طراحی، کاربست و آزمون یک محیط یادگیری سازندهگرا). هنرهای زیبا، 17(4)، 17 -28.
9) فتحی، محمدرضا. (1398). نظریه سازندهگرایی اجتماعی و دلالتهای آن برای فرایند یادگیری و تدریس. پویش در آموزش علوم انسانی، 4(15)، ۸۶ – ۱۰۰.
10) کریمیمشاور، مهرداد. (1387). جایگاه دانشجویان در فرایند آموزش طراحی معماری با رویکردی به تولید دانش طراحی. تهران: سومین همایش آموزش معماری .
11) نجاتی، وحید. (1392). پرسشنامة تواناییهای شناختی: طراحی و بررسی خصوصیات روانسنجی. فصلنامه تازههای علوم شناختی، 15(2)، 11-19.
12) یزدانفر، محسن؛ شهنیییلاق، منیجه؛ حاجییخچالی، و علیرضا؛ عالیپور بیرگانی. (1398). بررسی ساختار بُعدی-عاملی تواناییهای شناختی دانشآموزان پایه نهم تحصیلی. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(13)،91- 118.
13) Axmann, Mandi. (2021). Exploring a Framework for Constructivist Design with the Learning Space. Manage Your Own Learning Analytics. 173–192.
14) Balkemore, S. J., & Mills, K. L. (2014). Is adolescence a sensitive period for sociocultural processing?. Annual Review of Psychology, 65, 187-207.
15) Brown, T. (2008). Design Thinking. Harvard Business Review, 84–92.
16) Carroll, J. B. (1993). Human cognitive abilities: A survey of factor analytic studies. Cambridge,UK: Cambridge University Press.
17) Cheng, Y. L. (2016). The dimensionality of cognitive structure: A MIRT approach and the use of subscores. (Doctoral dissertation),
18) Demirbas, O.O., & Demirkan H. (2003). Focus on Architectural design Process through Learning Styles. Design Studies, 24 (5), 437-456.
19) Eggen, P., & kauchak, D. (2010). Educational psychology. (8th Ed). Prentice-Hall.
20) Horn, J. L., & Cattell, R. B. (1966). Refinement and test of the theory of fluid and crystallized general intelligence. Journal of Educational Psychology, 57(5), 253-270.
21) Jin, J., Hwang, K., & Kim, I. (2020). A Study on the Constructivism Learning Method for BIM/IPD Collaboration Education. Applied sciences.
22) Kim, J. S. (2005). The effects of constructivist teaching approach on student academic achievement,self-concept and learning strategies. A. P. Education Review, 6 (1), 7–19.
23) Kim, H. B., Fisher, D. L., & Fraser, B. J. (2010). Classroom environment and teacher interpersonal behavior in secondary school. Valuation and Research in Edu,14, 3-22.
24) Kingir, S., Tas, Y., Gok, G., & Vural, S. S. (2013). Relationships among constructivist learning environment perceptions, motivational beliefs, self-regulation and science achievement. Research in Science & Technological Education, 31(3), 205-226.
25) Koul, R. B., & Fisher, D. (2002). Science classroom learning environments in India. (AARE), Brisbane, Australia.
26) Kurt, S. (2009). An Analytic Study on the Traditional Studio Environments. Procedia Social and Behavioral Sciences Journal, 1(1), 401-408.
27) Kwan, Y. W. (2020). Psychometric properties of a Chinese version of the constructivist learning environment survey. Learning Environments Research, 23(2), 167-184.
28) Luria, A. R. (1976). The working brain. New York, NY: Basic Books.
29) Madrigal, R. (2008). Hot vs. cold cognitions and consumers' reactions to sporting event outcomes. Consumer Psychology, 18(4), 304-319.
30) Naglieri, J. A., & Otero, T. M.(2018). Redefining intelligence with the planning, attention, simultaneous, and successive theory of neurocognitive processes. New York: The Guilford Press.
31) Nishanimut, S. P., & Padakannaya, P. (2014). Cognitive Assessment System (CAS): A review. Psychol Stud.
32) Ozkal, K., Tekkaya, C., Cakiroglu, J., & Sungur, S. (2009). A conceptual model of relationships among constructivist learning environment perceptions.Learning & Individual Differences, 19(1), 71-79.
33) Patrick, H., Ryan, A. & Kaplan, A. (2007). Early adolescents' perceptions of classroom environment, motivation, and beliefs. Journal of Educational Psychology, 99, 83-98.
34) Pande, M., & Bharathi, S. V. (2020). Theoretical foundations of design thinking – A constructivism learning approach to design thinking. Thinking Skills and Creativity, 36.
35) Reif, F. (2008). Applying cognitive science to education: Thinking and learning in scientific and other complex domains. Cambridge, MA: The MIT press.
36) Roberts, A. (2006). Cognitive Styles and Student Progression in Architectural Design Education. Design Studies, 27 (2), 167-181.
37) Schneider, W. J., & McGrew, K. S.(2018). The Cattell–Horn–Carroll theory of cognitive abilities. (4th. ed.). New York: The Guilford Press.
38) Spearman, C.E. (1927).The abilities of man. London: Macmillan.
39) Taylor, P., Dawson, V., & Fraser, B. (1995). A constructivist perspective on monitoring classroom learning environments under transformation. American Educational Research Association, San Francisco.
40) Taylor, P., Fraser, B. & Fisher, D. (1997). Monitoring constructivist classroom learning environments. International Journal of Educational Research, 27, 293-302.
41) Tynj¨al¨a, P., Virtanen, A., Klemola, U., Kostiainen, E., & Rasku-Puttonen, H. (2016). Developing social competence and other generic skills in teacher education. European Journal of Teacher Education, 39(3), 368–387.
42) Virtanen, Anne., & Tynj¨a, P¨aivi. (2022). Pedagogical practices predicting perceived learning of social skills. Elsevier. International Journal of E. R.
43) Whitebread, D., Anderson, H., Coltman, P., Page. C., Pino Pasternak, D., & Metha, S. (2007).Developing independent learning in the early years. Elementary and early years' education, 33(1), 40-50.
44) Woolfolk, A.E. (2004). Educational psychology (9th ed.), Boston: Allyn and Bacon.