سید امیر سعید محمودی؛ مجید منصورپور
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 5-15
چکیده
امروزه محلات مسکونی به عنوان محیطهای بی روح که ساکنین آنها تمایلی به ارتباط با یکدیگر ندارند مطرح میباشد. افزایش جمعیت، تنوعات اجتماعی و فرهنگی، و عدم پیروی از الگوهای محلههای سنتی گذشته در طراحی، ضرورت انجام چنین پژوهشهای در مورد تعاملات اجتماعی را تایید مینماید. هدف پژوهش شناخت جایگاه عوامل کالبدی در کنار سایر مؤلفههای ...
بیشتر
امروزه محلات مسکونی به عنوان محیطهای بی روح که ساکنین آنها تمایلی به ارتباط با یکدیگر ندارند مطرح میباشد. افزایش جمعیت، تنوعات اجتماعی و فرهنگی، و عدم پیروی از الگوهای محلههای سنتی گذشته در طراحی، ضرورت انجام چنین پژوهشهای در مورد تعاملات اجتماعی را تایید مینماید. هدف پژوهش شناخت جایگاه عوامل کالبدی در کنار سایر مؤلفههای تأثیرگذار بر تعاملات اجتماعی است. منطقه مورد بررسی محله خراطان شهرستان دزفول میباشد روش پژوهش توصیفی پیمایشی است و گردآوری دادهها با ابزار پرسشنامه صورت گردید. یافته تحقیق حاکی از آن است که حس اعتماد و فعالیتهای مشترک اجتماعی به عنوان مهمترین مؤلفهها در ایجاد تعاملات اجتماعی یک محله مطرح میباشند و همچنین نتایج بر نقش مهم و اساسی عوامل کالبدی در ایجاد محله تعامل -محور تأکید مینماید و ساختار اجتماعی محله را متشکل از 4 بعد آسایشی، هویتی، نظامهای اجتماعی، و کالبدی معرفی مینموده که این چهار بعد متاثر از همدیگر نیز است.
قادر بایزیدی؛ ایرج اعتصام؛ فرح حبیب؛ سید مصطفی مختاباد امرئی
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 15-27
چکیده
جهانیسازی فرایندی پیچیده و چند وجهی است که فشردگی فزایندة زمان و مکان و سرعت بخشیِ تعاملات بینفرهنگی را سبب شده، همسانی و همگونی را تداعی میکند. منطقهگرایی دیدگاهی تحلیلی و انتقادی است که بر حفظ ویژگیهای خاص مکان و برجسته نمودن تفاوتها، تأکید دارد. مقاله میکوشد تا از رهگذر مطالعه و تدقیق دو فرآیند جهانیسازی و رویکردهای ...
بیشتر
جهانیسازی فرایندی پیچیده و چند وجهی است که فشردگی فزایندة زمان و مکان و سرعت بخشیِ تعاملات بینفرهنگی را سبب شده، همسانی و همگونی را تداعی میکند. منطقهگرایی دیدگاهی تحلیلی و انتقادی است که بر حفظ ویژگیهای خاص مکان و برجسته نمودن تفاوتها، تأکید دارد. مقاله میکوشد تا از رهگذر مطالعه و تدقیق دو فرآیند جهانیسازی و رویکردهای نوین منطقهگرایی، نوع رابطة میان آنها در اثرگذاری بر معماری معاصر را مورد کنکاش قرار دهد. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و متکی بر تکنیک تحلیل محتوا میباشد. نتایج مطالعات حاکی از آن است که درونمایة چند وجهیِ جهانیسازی نشان از وجود نوعی همزمانی روندهای همگونساز و ناهمگونساز در ماهیت این فرایند دارد و رویکردهای نوین منطقهگرایی نیز، در پی ایجاد تنوع در حین سود بردن از مزایای جهانیاند. بنابراین مابین پدیدههای مذکور، تعاملی دوسویه در جریان است که حاصل آن، شکلگیری نوعی معماری پیوندی و تعامل جهانی–منطقهای در معماری معاصر است.
مظفر صرافی؛ ناصر نجاتی
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 27-39
چکیده
ریشۀ بسیاری از مشکلاتی که کلانشهرها با آنها مواجه هستند خارج از مرزهای سیاسی و محدودهی تحت قلمروی آنها میباشد. کلان شهر مشهد از این امر مستثنی نبوده و با مشکلاتی روبرو میباشد که منشا آن در سطحی بالاتر، یعنی منطقهی کلانشهری مشهد اتفاق میافتد. از این رو، هدف از این پژوهش بررسی نظام کارآمد مدیریت منطقه ای بر اساس ...
بیشتر
ریشۀ بسیاری از مشکلاتی که کلانشهرها با آنها مواجه هستند خارج از مرزهای سیاسی و محدودهی تحت قلمروی آنها میباشد. کلان شهر مشهد از این امر مستثنی نبوده و با مشکلاتی روبرو میباشد که منشا آن در سطحی بالاتر، یعنی منطقهی کلانشهری مشهد اتفاق میافتد. از این رو، هدف از این پژوهش بررسی نظام کارآمد مدیریت منطقه ای بر اساس رویکرد نومنطقهگرایی جهت رسیدگی به مشکلات منطقهی کلانشهری مشهد میباشد. در بخش بررسی ادبیات نومنطقه گرایی و مدیریت منطقه ای از روش تحقیق بازنگری پژوهش، و در بخش بررسی نظام کارآمد مدیریت منطقه ای برای منطقه ی کلانشهری مشهد از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع مطالعه موردی بهره گرفته شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که نظام حکمروایی دوسطحی با مشارکت همه کنشگران منطقه ای مبتنی بر اصل واگذاری امور به پایین ترین سطح قابل اجرا، می تواند موجب کارآمدی نظام مدیریت منطقه ای منطقه ی کلان شهری مشهد گردد
محسن فیضی؛ سیدباقر حسینی؛ وحید مجیدی؛ جواد احمدی
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 39-51
چکیده
شناسایی، ارزیابی و اولویتدهی به معیارهای مؤثر در یک فضای معماری میتواند به تصمیم طراحان برای ارتقاء ارکان کیفی فضا مؤثر باشد.کتابخانههای عمومی به مثابۀ فضای معماری، به منظور ارتقاء دانش عمومی جامعه در جذب حداکثری مردم نقش مؤثری ایفا میکنند. پرسش این پژوهش، یافتن معیارهایی است که بتواندکیفیت فضای معماری کتابخانۀ مطلوب را ارتقاء ...
بیشتر
شناسایی، ارزیابی و اولویتدهی به معیارهای مؤثر در یک فضای معماری میتواند به تصمیم طراحان برای ارتقاء ارکان کیفی فضا مؤثر باشد.کتابخانههای عمومی به مثابۀ فضای معماری، به منظور ارتقاء دانش عمومی جامعه در جذب حداکثری مردم نقش مؤثری ایفا میکنند. پرسش این پژوهش، یافتن معیارهایی است که بتواندکیفیت فضای معماری کتابخانۀ مطلوب را ارتقاء بخشد.پژوهش حاضر با استفاده از روش همبستگی، تحلیل عاملی و از نرمافزار SPSS20 برای تعدیل شاخصهای طراحی مطلوب صورت گرفته است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش،کاربران کتابخانه مرکزی همدان شامل بانوان و آقایان که در بازه زمانی 4 ماهه از طریق پرسشنامه، مورد مشاهده قرار گرفتند. براساس روشهای آماری، حجم نمونه با مقدار 226 و از نوع نمونهگیری تصادفی ساده بود. نتایج این پژوهش آشکار ساخت از میان عوامل 10 گانه ارتقاء کیفیت فضا درکتابخانه، توجه به دید و منظر و پوشش گیاهی، نورپردازی داخلی و تناسبات، به ترتیب مهمترین عواملی هستند که جهت طراحی قرائتخانه مطلوب تأثیرگذارند.
مهران علیالحسابی؛ مصطفی بهزادفر؛ الناز امیرهدائی
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 51-63
چکیده
در این مقاله با تأکید بر ضرورت ارزیابی هنجاری فرم، هدف اصلی پژوهش، استخراج و تبیین شاخصهای فرم منطبق با اصول تغییر تدریجی تعریف شده است. در این پژوهش که شاخصها با استفاده از روش سه سطحی «بعد« ،»مؤلفه» و «شاخص » استخراج شدند، اکولوژی بهعنوان نظام پایه و مفسر مؤلفههای تغییر تدریجی انتخاب گردید. با بررسی عمیق مفاهیم اکولوژی ...
بیشتر
در این مقاله با تأکید بر ضرورت ارزیابی هنجاری فرم، هدف اصلی پژوهش، استخراج و تبیین شاخصهای فرم منطبق با اصول تغییر تدریجی تعریف شده است. در این پژوهش که شاخصها با استفاده از روش سه سطحی «بعد« ،»مؤلفه» و «شاخص » استخراج شدند، اکولوژی بهعنوان نظام پایه و مفسر مؤلفههای تغییر تدریجی انتخاب گردید. با بررسی عمیق مفاهیم اکولوژی بهعنوان مؤلفههای تغییر تدریجی و با استفاده از روش تحلیل مقایسهای تطبیقی و با استناد به یک معیار معتبر )نظام پایه(، نقاط لنگرگاهی آنها استخراج و مفاهیم پایه بهمنظور تعمیم به محیطهای شهری بازتعریف شدند. درنهایت «همجواری« ،»تسلسل مکانی« ،»سازواری گونه عناصر با محیط برحسب تعداد گونه« ،»سازواری گونه عناصر با محیط برحسب جمعیت عناصر ،» «سازواری گونه عناصر با یکدیگر« ،»تنوع گونه پهنه« ،»تنوع گونه عنصر« ،»کلیماکس« ،»گذار» و «دگردیسی عناصر» بهعنوان شاخصهای ارزیابی هنجاری فرم مبتنی بر تغییر تدریجی و براساس معیار «کاراکتر شهری» تبیین گردیدند
زهرا سخندان سرخابی؛ فرشاد نصرالهی؛ عباس غفاری
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 63-70
چکیده
در مقاله حاضر هندسههای بهینه که با جذب نوسانهای صوتی حاصل از انعکاس، حداکثر میزان گرما را تولید میکنند، شناسایی شده اند، تا با به حداقل رسیدن میزان نوفه، از تغییرات دمایی حاصل در جهت گرمایش و سرمایش فضا بهره گیری شود. پژوهش حاضر به روش تجربی و شبیهسازی، با نرمافزار COMSOL5.2 انجامشدهاست. با پخش صوت با فرکانس 8000 هرتز در فضا، تغییرات ...
بیشتر
در مقاله حاضر هندسههای بهینه که با جذب نوسانهای صوتی حاصل از انعکاس، حداکثر میزان گرما را تولید میکنند، شناسایی شده اند، تا با به حداقل رسیدن میزان نوفه، از تغییرات دمایی حاصل در جهت گرمایش و سرمایش فضا بهره گیری شود. پژوهش حاضر به روش تجربی و شبیهسازی، با نرمافزار COMSOL5.2 انجامشدهاست. با پخش صوت با فرکانس 8000 هرتز در فضا، تغییرات دمایی حاصل از جذب صوت در فضا مستندسازی شد و با دستیابی به نتایج عددی، مناسبترین هندسهها برای تولید گرما از نوسانات صوتی و به حداقل رساندن نوفه شناساییگشت. میتوان گفت در میان احجام خالص، استوانه موجب تولید بیشترین دما با انرژیهای صوتی میگردد. افزایش گوشههای 90 درجه در هندسههای معماری به حالتیکه طول ضلعهای مجاور زاویه، برابر باشد، دما را ارتقا داده و بهترین مکان برای گوشهسازی در پلانهای راستگوشه، 3⅟ فوقانی از ارتفاع فضاست که بیشترین جذب انرژیهای صوتی به صورت گرمایشی را موجب میگردند.
علی محمدی؛ علی اصغرزاده
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 71-80
چکیده
پرسپکتیو لزوما ابزاری برای ترسیم نیست بلکه برآمده از ادراک و چهارچوبهای شناختی- زبانی است. درواقع در هنرهای تجسمی پیدایش پرسپکتیو با نگرش زبانی انسان با محیط پیرامون پیوند دارد. به لحاط زبانشناختی، پرسپکتیو نوعی طرحواره برای انتقال مفاهیم و شکلگیری استعارهها در زبان محسوب میشود زیرا به شکل کنایی پیشبینی و دریافت انسان ...
بیشتر
پرسپکتیو لزوما ابزاری برای ترسیم نیست بلکه برآمده از ادراک و چهارچوبهای شناختی- زبانی است. درواقع در هنرهای تجسمی پیدایش پرسپکتیو با نگرش زبانی انسان با محیط پیرامون پیوند دارد. به لحاط زبانشناختی، پرسپکتیو نوعی طرحواره برای انتقال مفاهیم و شکلگیری استعارهها در زبان محسوب میشود زیرا به شکل کنایی پیشبینی و دریافت انسان به مقوله زمان را نشان میدهد و از نقطه نظر مکانی نیز مشخصکننده قابهای ارجاع و تعریف انسان از مکان است. بدینسان با تغییر قابهای ارجاع در زبان، نوع پرسپکتیو هم تغییر میکند. در این مقاله به روش کیفی و استدلال منطقی و با استفاده از دانش زبانشناسی شناختی در فضای خیالی و دنیای اثیری مینیاتورهای ایرانی و همچنین در فضای شبکهای و بدون برجستگی مجازی به قیاس پرسپکتیو پرداخته شده است. در نهایت جدولی تطبیقی و مدلی دوگانه بدست آمده که میتواند الگویی برای ساختار پرسپکتیو در معماری معاصر ایران در عصر مجازی و شبکهای باشد.
غزال صفدریان
دوره 11، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 81-96
چکیده
آنچه امروزه موردنقد بسیار قرارگرفته جایگاه فرم در معماری که ناشی از تکثر آراء میباشد است. جایگاه فرم در معماری طی تاریخ تعاریف مختلفی را به خود اختصاص داده که بازتابی از دیدگاه غالب فلسفی در هر دوره میباشد. آنچه در این بحث به آن پرداخته میشود بررسی روند جریانات فکری معاصری است که بر فرم معماری تأثیرگذار بوده و در هر زمان ...
بیشتر
آنچه امروزه موردنقد بسیار قرارگرفته جایگاه فرم در معماری که ناشی از تکثر آراء میباشد است. جایگاه فرم در معماری طی تاریخ تعاریف مختلفی را به خود اختصاص داده که بازتابی از دیدگاه غالب فلسفی در هر دوره میباشد. آنچه در این بحث به آن پرداخته میشود بررسی روند جریانات فکری معاصری است که بر فرم معماری تأثیرگذار بوده و در هر زمان در قالبی خاص تبلوریافته و تلاش میشود با استفاده از روش تحلیل محتوای متن پارادایمهای حاکم بر معماری پس از انقلاب صنعتی در اروپا مورد تحلیل قرار گیرد و سپس تأثیرات آن بر فرم معماری با توجه به مبانی نظری حاکم بر آن موردنقد قرار گیرد .نتایج گویای آن هست که جهانبینی بهعنوان بالاترین لایه بهصورت مستقیم و غیرمستقیم موجب تغییر در سطوح پایینتر گردیده و فرم معماری همواره نمودی از این تأثیرات هست.