معماری
زهرا سخندان سرخابی؛ فرشاد نصراللهی؛ عباس غفاری
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 8-18
چکیده
پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از تناسبات ارتفاعی فضا، بازدهی صفحات جذبکننده صوت را افزایش داده و حالت بهینه برای میزان مشخصی از جذبکنندهها را فراهم سازد. متغیرهای مورد مطالعه، ارتفاع صفحات جذبکننده، وضعیت و مکان نصب بوده و هدف اصلی، یافتن رابطهای بین ارتفاع فضا، فاصله منبع از کف و ارتفاع صفحات جذبکننده است. پژوهش به ...
بیشتر
پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از تناسبات ارتفاعی فضا، بازدهی صفحات جذبکننده صوت را افزایش داده و حالت بهینه برای میزان مشخصی از جذبکنندهها را فراهم سازد. متغیرهای مورد مطالعه، ارتفاع صفحات جذبکننده، وضعیت و مکان نصب بوده و هدف اصلی، یافتن رابطهای بین ارتفاع فضا، فاصله منبع از کف و ارتفاع صفحات جذبکننده است. پژوهش به روش تجربی و با برداشت میدانی از وضعیت موجود آکوستیکی هنرستان مردانی آذر تبریز و روش شبیهسازی بهوسیله نرمافزار EASE4.4 انجام شدهاست. بهعنوان نتیجه میتوان گفت سقف مناسبترین و کف نامناسبترین مکان برای جذب صوت بوده و صفحات جذبکننده بایستی با فاصله برابر با ارتفاع صفحه از سقف و با زاویه 90 درجه نسبت به آن نصب شوند. درصورتیکه دو برابر مجموع ارتفاع صفحه جذبکننده و فاصله منبع از کف برابر با ارتفاع کل فضا باشد، حداکثر میزان جذب صوت در فضا حادث خواهد شد.
معماری
عبدالله ابراهیمی؛ فرح حبیب؛ ایرج اعتصام
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 19-32
چکیده
آموزش یک راهبرد محوری برای دستیابی به توسعه پایدار جوامع است. رشد جمعیت و رویکرد فرهنگی جامعه برای تحصیلات دانشگاهی منجر به اتخاذ راهبرد آموزش محور برای توسعه ملی کشور و گسترش دانشگاههای کشور شد، اما نقش دانشگاهها در توسعه پایدار شهرها بهصورت صریح تبیین نشده است. جایگاه ویژه زمین و اقتصاد کشاورزی منطقه شمال کشور از یکسو و فقدان ...
بیشتر
آموزش یک راهبرد محوری برای دستیابی به توسعه پایدار جوامع است. رشد جمعیت و رویکرد فرهنگی جامعه برای تحصیلات دانشگاهی منجر به اتخاذ راهبرد آموزش محور برای توسعه ملی کشور و گسترش دانشگاههای کشور شد، اما نقش دانشگاهها در توسعه پایدار شهرها بهصورت صریح تبیین نشده است. جایگاه ویژه زمین و اقتصاد کشاورزی منطقه شمال کشور از یکسو و فقدان پژوهشهایی که بهصورت تجربی تأثیر دانشگاهها بر دستیابی به توسعه پایدار مناطق پیرامونی را مدنظر قرار دهند، ضرورت انجام این تحقیق است. این پژوهش با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه، دستاوردهای استقرار دانشگاه آزاد واحد ساری با رویکرد توسعه پایدار در مناطق پیرامونی را بهصورت تجربی بررسی نمود. یافتهها نشان میدهد که دانشگاه بر همه مؤلفههای سهگانه توسعه پایدار در مناطق پیرامونی تأثیر مثبت داشته، اما تأثیرگذاری یکسان نبوده و به ترتیب در حوزههای اقتصادی، کالبدی و اجتماعی است.
معماری
الهام مهردوست؛ احمد امین پور؛ حمید ندیمی
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 33-44
چکیده
یکی از فعالیتهایی که در فرایند طراحی توسط طراحان و دانشجویان انجام میپذیرد، رجوع به پیشینهها و طرحهای مشابه است. استفادۀ صحیح از پیشینهها میتواند سبب ارتقاء خلاقیت دانشجویان گردد، اما خطر برداشت سطحی نیز وجود دارد؛ بنابراین جستجوی ابزارهایی که بتواند در استفادۀ روشمند از پیشینهها و تمرکز بر ویژگیهای بنیادین آن مؤثر ...
بیشتر
یکی از فعالیتهایی که در فرایند طراحی توسط طراحان و دانشجویان انجام میپذیرد، رجوع به پیشینهها و طرحهای مشابه است. استفادۀ صحیح از پیشینهها میتواند سبب ارتقاء خلاقیت دانشجویان گردد، اما خطر برداشت سطحی نیز وجود دارد؛ بنابراین جستجوی ابزارهایی که بتواند در استفادۀ روشمند از پیشینهها و تمرکز بر ویژگیهای بنیادین آن مؤثر باشد بااهمیت است. یکی از این ابزارها، نقد معماری است. ازآنجاییکه هدف از نقد معماری عمدتاً دستیابی به شناخت و فهم اثر است، کاربرد آن میتواند در درک مفاهیم پیشینههای طراحی، مفید واقع شود. هدف پژوهش حاضر این است که به دنبال رویکردی در نقد باشد که بتواند در مدلی جهت دستیابی به فهم پیشینهها، به کار رود. این پژوهش با تکیه بر راهبرد استدلال منطقی انجام پذیرفته است. مدل پیشنهادی این پژوهش شامل مراتب سهگانه زیر است: تشخیص کیفیات خاص پیشینه، کشف عوامل ایجاد آن کیفیات و درنهایت دستیابی به الگوهای تعمیمپذیر.
شهرسازی
شهرام عبادالله زاده ملکی؛ نسیم خانلو؛ کرامت الله زیاری؛ وحید شالی امینی
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 45-58
چکیده
امروزه رویکرد جدید مدیریت بحران تابآوری اجتماعات شهری است. یکی از ابعاد مهم تابآوری، بعد اجتماعی است. هدف از این مقاله اولویتسنجی عوامل مؤثر بر تابآوری اجتماعی در برابر زلزله میباشد؛ در این راستا با روش اسنادی و کتابخانهای شاخصهای مطرح اجتماعی جمعآوری گردید، سپس با روش دلفی فازی به غربالگری شاخصها پرداخته شد از پنجاه ...
بیشتر
امروزه رویکرد جدید مدیریت بحران تابآوری اجتماعات شهری است. یکی از ابعاد مهم تابآوری، بعد اجتماعی است. هدف از این مقاله اولویتسنجی عوامل مؤثر بر تابآوری اجتماعی در برابر زلزله میباشد؛ در این راستا با روش اسنادی و کتابخانهای شاخصهای مطرح اجتماعی جمعآوری گردید، سپس با روش دلفی فازی به غربالگری شاخصها پرداخته شد از پنجاه شاخص شناسایی شده بیستونه شاخص در هفت معیار کلی طبقهبندی گردید. جهت اولویتسنجی معیارهای هفتگانه با تکنیک تحلیل شبکهای توسط خبرگان ارزش وزنی آنها به دست آمد. نتایج حاکی از آن است که از معیارهای مؤثر در تابآوری اجتماعی جهت تقابل با زلزله، سرمایه اجتماعی با بیشترین وزن (216/.) در رتبه اول و در مراحل بعدی سرمایه انسانی (184/.)، ویژگی جمعیتی (168/.)، ویژگی فردی (123/.)، کیفیت زندگی (126/.)، امنیت اجتماعی (112/.) و آمادگی روانی جامعه با وزن (058/.) در رتبه آخر قرار دارد.
معماری
منصوره کیانارثی؛ فرهنگ مظفر؛ وحید خسروی
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 59-72
چکیده
شکلگیری شخصیت طراح و فراگیری مهارتهای طراحی وابسته به آموزش از حساسیت فراوانی برخوردار بوده، از اینرو، توجه به روند آموزش معماری در مدارسمعماری دارای اهمیت است. در این مقاله سیر آموزش دانشگاهی معماری در سهدوره قبل از دهه 60میلادی، حدفاصل 1960 تا 1996 و درنهایت از 1996 تاکنون، بانظر به اهمیت سه مؤلفه مهارت، دانش و تفکرطراحی، مورد ...
بیشتر
شکلگیری شخصیت طراح و فراگیری مهارتهای طراحی وابسته به آموزش از حساسیت فراوانی برخوردار بوده، از اینرو، توجه به روند آموزش معماری در مدارسمعماری دارای اهمیت است. در این مقاله سیر آموزش دانشگاهی معماری در سهدوره قبل از دهه 60میلادی، حدفاصل 1960 تا 1996 و درنهایت از 1996 تاکنون، بانظر به اهمیت سه مؤلفه مهارت، دانش و تفکرطراحی، مورد تحلیل قرارمیگیرد. دانشطراحی بهعنوان زیرشاخه دانش، اندیشه طراحی، عامل تاثیر گذار در هر سه مؤلفه و روندطراحی بهعنوان شاخصترین محور تعلیمات آموزش معماری، مورد نظر است. در پژوهشهای صورت گرفته تاکنون از این منظر به تحلیل همزمان سه نسل آموزش دانشگاهی پرداخته نشدهاست. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و از نوع نظری با روش مطالعه تطبیقی است. محوریت اصلی نتایج ارائه شده در حوزه پرورش تفکر طراحی دانشجویان است. چگونگی سرمایهگذاری و توجهات شیوههای آموزشی بر پرورش تفکر طراحی، برای کنشگران حوزه آموزش از جمله، پژوهشگران، برنامهریزان و مدرسین، راهگشا است.
معماری
نگین سادات مقدسی؛ منصور یگانه
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 73-86
چکیده
موضوع مقاله، بررسی رابطه بین خاطرهانگیزی ناظرین و ایجاد طرحوارههای ذهنی مکانی اجتماعی آنها در حاشیه سبز بزرگراه درونشهری است. هدف مقاله بررسی مؤلفههای همگرایی طرحوارههای ذهنی شهروندان است که باعث ایجاد خاطرهانگیزی بیشتر بزرگراههای سبز درونشهری میشود. روش تحقیق شامل روشهای توصیفی- تحلیلی و پیمایشی است. جامعه ...
بیشتر
موضوع مقاله، بررسی رابطه بین خاطرهانگیزی ناظرین و ایجاد طرحوارههای ذهنی مکانی اجتماعی آنها در حاشیه سبز بزرگراه درونشهری است. هدف مقاله بررسی مؤلفههای همگرایی طرحوارههای ذهنی شهروندان است که باعث ایجاد خاطرهانگیزی بیشتر بزرگراههای سبز درونشهری میشود. روش تحقیق شامل روشهای توصیفی- تحلیلی و پیمایشی است. جامعه آماری ناظرینی که از فضای حاشیه بزرگراههای مدرس، چمران و حقانی مورد سنجش قرار گرفتند، 51 نفر میباشد. تکنیکهای تحلیل شامل تحلیل آماری توصیفی و استنباطی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، توجه به طرحوارههای مکانی- اجتماعی یکی از اصلیترین مؤلفههای برای ایجاد خاطرهانگیزی برای ناظرینی که در فضای حاشیه بزرگراه است و خاطرهانگیزی و طرحوارههای ذهنی شرط علی برای وجود یکدیگر هستند و جدارهها و تپههای سبزی دارای حس محصوریت، ساختمانهای شاخص بلند و سازهها و المانهای شاخص ابتدایی و انتهایی نقش مهمی در خاطرهانگیزی دارند. فضاهای رها شده ممتد حاشیه تأثیر بسیار نامطلوبی بر مطلوبیت بزرگراه دارد.
معماری
نازنین دهناد؛ باقر کریمی
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 87-104
چکیده
فضاهای عمومی از عناصر اصلی در شکل دادن زندگی اجتماعی است. تعامل و ارتباط عوامل اجتماعی و کالبدی معیار سنجشی برای میزان مطلوبیت مکانهای زیستی تلقی میشود. هدف این پژوهش به بررسی رابطه بین کیفیت فضای باز و تعاملات اجتماعی در طراحی مجتمعهای مسکونی پرداخته است. این پژوهش بهصورت برداشت میدانی و با استفاده از پیمایش اجرا گردیده ...
بیشتر
فضاهای عمومی از عناصر اصلی در شکل دادن زندگی اجتماعی است. تعامل و ارتباط عوامل اجتماعی و کالبدی معیار سنجشی برای میزان مطلوبیت مکانهای زیستی تلقی میشود. هدف این پژوهش به بررسی رابطه بین کیفیت فضای باز و تعاملات اجتماعی در طراحی مجتمعهای مسکونی پرداخته است. این پژوهش بهصورت برداشت میدانی و با استفاده از پیمایش اجرا گردیده است. ابزار سنجش پرسشنامه است. جامعه آماری شامل چهار مجتمع مسکونی در شهر شیراز و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 217 نفر برآورد شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماریSPSS و نرمافزار Minitab انجام شد. نتایج در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی نشان دادهشده است. نتایج حاکی از آن است که نقش و قابلیتهای مؤلفهها کالبدی، اجتماعی و ادراکی در طراحی مجتمعهای مسکونی تأثیرگذار است. همچنین کیفیت فضاهای باز در فراهم آوردن بستری مناسب برای برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی ساکنین است.
معماری
حسین باقری؛ اسماعیل ضرغامی
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1398، صفحه 105-116
چکیده
تحرک کودکان طی 20 سال اخیر بهطور چشمگیری کاهش یافتهاست بهطوریکه 25% کودکان روزی بیشتر از چهار ساعت بازی رایانهای بدون تحرک دارند. عدم قابلیت محلات مسکونی کودکان یکی از مهمترین عوامل ایجاد این عارضه است. حال این سؤالات مطرح شدهاند که مؤلفههای مکان دوستدار کودک در محلات مسکونی کدامند؟ و میزان اهمیت هر یک از مؤلفهها چگونه ...
بیشتر
تحرک کودکان طی 20 سال اخیر بهطور چشمگیری کاهش یافتهاست بهطوریکه 25% کودکان روزی بیشتر از چهار ساعت بازی رایانهای بدون تحرک دارند. عدم قابلیت محلات مسکونی کودکان یکی از مهمترین عوامل ایجاد این عارضه است. حال این سؤالات مطرح شدهاند که مؤلفههای مکان دوستدار کودک در محلات مسکونی کدامند؟ و میزان اهمیت هر یک از مؤلفهها چگونه است؟ ابتدا با مطالعه کتابخانهای مؤلفههای محیطهای دوستداشتنی برای کودکان 7-12 ساله (دوره میانی کودکی)، بهدست آمد. سپس با تکنیک دلفی نگرش سنجی از خبرگان انجام شد. نتایج نشان میدهد که مؤلفههای مکان دوستدار کودک، زیرمجموعه پنج حوزَّۀ کالبد، موقعیت، دسترسی، ساختار اکولوژیک و ویژگیهای فردی- اجتماعی هستند. درنهایت استفاده از روش آنتروپی شانون نشان داد که مؤلفههای کالبدی بیشترین، و مؤلفههای فردی- اجتماعی کمترین میزان اهمیت را داشتهاند.