دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 8
تحلیل آموزش شهرسازی در ایران و رابطه آن با نقش متخصص شهرسازی
دوره 13، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 5-16
چکیده
محتوای آموزشی هر حرفه از نقش و جایگاه آن حرفه در جامعه ناشی میشود و آموزش شهرسازی نیز از این قاعده مستثنا نیست. درواقع آموزش شهرسازی باید در عمل پاسخگوی نیازهای متخصصان شهرسازی باشد. در همین راستا، این مقاله ابتدا به بررسی نقش متخصص شهرسازی در ایران پرداخته و سپس با تعیین مهمترین دانش و مهارتهای متخصص شهرسازی، به ارزیابی میزان ... بیشترراهکارهای آموزشی طرحواره در فرایند معماری بر اساس نظریه میزانسن (نمونه موردی: مقدمات طراحی معماری (2) پردیس دانشگاهی شمس گنبد)
دوره 13، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 17-28
چکیده
این مقاله به بررسی چگونگی آموزش طرحواره1 در کارگاه معماری پرداخته است. ایده و طرحواره میتواند مبنای طراحی باشد و اهمیت آن در ارائه راهحلهای نوآورانه توسط معمار قابلتوجه است. این تحقیق با روش پیشنهادی خود، به دنبال ارتقای کیفیت آموزش طراحی معماری بوده است. ازاینرو طرحواره در دو سطح کلان و خُرد طبقهبندیشده و پس از مشخص ... بیشتربررسى تاثیر نقش بازرگانى پیرانشهر بر شاخص هاى استراتژى توسعه شهرى
دوره 13، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 29-40
چکیده
هدف این مقاله بررسى و تحلیل شاخص هاى استراتژى توسعه شهر و میزان تأثیرگذارى نقش شهر بر آنها و شناخت روند وعملکرد کنونى پیرانشهر در ارتباط با شاخص هاى یادشده است. داده هاى موردنیاز با استفاده از پرسش نامه با نظرخواهى از سهگروه شهروندان، مدیران و نخبگان شهرى با حجم نمونه 474 نفر گردآورى شده است. تجزی هوتحلیل اطلاعات با استفاده ازنرم افزارهاى ... بیشترارتقاء کیفی آمیختگی اجتماعی با تأکیدی بر نمایانگر ریختشناسی (مطالعه موردی: محلات آبادان)
دوره 13، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 41-56
چکیده
در واکنش به جدایی گزینی اجتماعی، ترویج آمیختگی اجتماعی روندی نوپا در طراحی و توسعه شهر است. ترجمان اجتماعی این سیاست خلق محلاتی است که افراد متنوعی با سن، پسزمینههای قومی-نژادی، درآمدی و... را در خود جای دهند. به سبب کمتر موردعلاقه قرار گرفتن این موضوع آگاهی از این سازوکار در بوم شهری ایران ناچیز است. هدف از پژوهش سنجش بعد ریختشناسی ... بیشترارزیابی عوامل محیطی مؤثر بر سلامت روان در مجموعههای مسکونی (نمونه موردی: مجموعههای 512 و 600 دستگاه شهر مشهد)
دوره 13، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 57-74
چکیده
تحقیق حاضر بر پایه سنجش میزان تأثیر عوامل محیطی بر سلامت روان انجامگرفته تا نتایج آن راهگشایی برای طراحی محیطهای مسکونی سالم باشد. جهت سنجش سلامت روان افراد از پرسشنامه GHQ-12 استفاده شد و ابزار بررسی کیفیتهای محیطی شامل سه مؤلفه: محیط کالبدی، محیط اجتماعی و محیطزیست است. جامعه آماری شامل ساکنان دو مجموعه مسکونی 600 دستگاه و 512 ... بیشترتبیین میزان اثربخشی آموزش های پایه معماری به مخاطب عام نوجوان (موردپژوهی: خوانش نماهای معماری)
دوره 13، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 75-90
چکیده
در این مطالعه با توجه به گسست میان جامعه و معماران در کنار عدم موفقیت رویکردهای پستمدرن در مردمیکردن معماری و ضرورت پرداختن مجدد به آموزش معماری به عموم، یک تجربه برای برآورد تأثیر آموزش معماری به نوجوانان در تعمیق نگرش آنان به معماری اجراشده است. در این تحقیق انواع فهم از نما با تحلیل تصویری مشارکتی و افتراق معنایی، میزان ... بیشترمحوربندی فضایی، سیر تجلی وحدت در کثرت در معماری خانههای سنتی شوشتر نمونه موردی: خانه امین زاده و خانه گازر
دوره 13، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 91-108
چکیده
وحدت در هماهنگی و انسجام عالم کثرت به انحا مختلف در بناهای ارزشمند معماری ایرانی- اسلامی از جمله خانه های سنتی ایرانی بروز داشته که از ویژگی های بارز آن می توان، به اصل محوربندی فضایی اشاره کرد که به طرق مختلف در معماری خانه های سنتی شوشتر نمایان گردیده است. روش تحقیق این پژوهش ترکیبی است که با استفاده از رویکرد کیفی و با بکارگیری روش ... بیشتربررسی نقش فضاهای تعاملات اجتماعی بر کیفیت زندگی در مجتمعهای مسکونی (مطالعه موردی: مجتمعهای مسکونی سعیدیه، کاشانی، بوعلی و امام رضا در شهر همدان)
دوره 13، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 109-120