دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 8
بهینهسازی پارامترهای مؤثر بر کارایی انرژی پنجرههای دوجداره در اقلیم گرم و خشک (مطالعه موردی: جبهه جنوبی ساختمان اداری در شهر تهران)
دوره 15، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 5-14
چکیده
حدود 32درصد انرژی در دنیا در ساختمانها مصرف میشود. در میان راهکارهای متنوع برای کاهش این میزان مصرف، انتخاب انواع مناسب پنجرهها در پوسته ساختمانها میتواند نقش مهمی در بهرهوری انرژی آنها داشته باشد. به دلیل تابش مستمر خورشیدی به جبهه جنوبی، در این مطالعه، تأثیر پارامترهای مختلف پنجره دوجداره همچون نوع شیشه و همچنین گاز ... بیشتربازتاب تصویری فضای شهری دوستدار کودک در نقاشی کودکان 7 - 12 سال
دوره 15، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 15-28
چکیده
فضاهای شهری در برآورده ساختن نیازهای اجتماعی و فردی کودکان نقش منحصربهفردی دارند. ارتقاء کیفیت این فضاها می تواند در سلامت و رشد قوای جسمی، تقویت تعاملات اجتماعی و پرورش خلاقیت مؤثر باشد. نقاشی کردن راهی برای ابراز توانایی و خلاقیتِ کودکان است. هدف این پژوهش، مطالعة تأثیرگذارترین شاخصها بر ایجاد فضای شهری دوستدار کودک بر مبنای ... بیشترسبکهای یادگیری دانشجویان معماری: مقایسة بین مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته دانشگاههای استان همدان
دوره 15، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 29-42
چکیده
شناخت سبکهای یادگیری آموزشگیرندگان عاملی مهم در افزایش یادگیری و جلوگیری از هدررفتن استعدادها و امکانات است. پژوهش حاضر باهدف شناخت و مقایسة سبکهای یادگیری دو گروه کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته معماری دانشگاههای مختلف استان همدان، کارکرد تحصیلی و ارتباط آن با جنسیت دانشجویان انجامگرفته است. پژوهش از کلیة دانشجویان ... بیشترتبیین الگوی فرایند طراحی فردمحور و مدل آموزش طراحی معماری بر مبنای تفاوتهای شناختی یادگیرندگان
دوره 15، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 43-58
چکیده
بخشی از خطاهای آموزش طراحی معماری ناشی از نادیدهگرفتن قابلیتهای دانشجو و انجام برنامههای آموزشی هماهنگ است. این پژوهش به دنبال ارائه مدل فرایند طراحی و مدل آموزش دروس طراحی معماری بر مبنای تفاوتهای فردی است. از طریق نظریه زمینهای و با استفاده از یک پرسشنامه چندوجهی در میان مدرسان جوان دروس طراحی معماری، با کدگذاری باز ... بیشترتبیین ارزیابی ذهنی مطلوبیت منظر صوتی بازار تبریز و اثرپذیری آن از تواتر و دلیل حضور افراد در بازار
دوره 15، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 59-72
چکیده
عوامل متعددی در مطلوبیت منظر صوتی اثرگذار هستند که دلیل حضور فرد در فضای شهری و تواتر مراجعه از جمله آن است. در تحقیق حاضر تأثیر این مسئله در مطلوبیت منظر صوتی بازار تبریز موردمطالعه قرار گرفته است. برای روشن شدن نحوه ادراک افراد مختلف از منظر صوتی بازار، از پرسشنامه استفاده شده که 384 نفر از سه گروه مورد آزمون قرار گرفتهاند. همبستگی ... بیشتربررسی تأثیر مؤلفههای کاربردی مؤثر در طراحی پنجره کلاسهای دروس عملی با تاکید بر استفاده بهینه از بازتابش نور روز در تهران
دوره 15، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 73-88
چکیده
کیفیت نور روز از مهمترین عوامل کیفی طراحی فضاهای آموزشی است که تأثیر بسیاری بر کارایی دانشآموزان دارد. هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر مؤلفههای کاربردی پنجره بر بهرهگیری مناسب از نور روز و کیفیت روشنایی در شرایط گوناگون میباشد. متغیرهای اصلی در این تحقیق؛ جهت، مساحت پنجره و انعکاس مصالح هستند که بهعنوان عوامل مورد تحلیل در طرح ... بیشتربررسی نقش فرایند نزول عمق نسبیِ فضا در ارتقاء راندمان عملکردی «حیاط» در خانههای سنتی ایران
دوره 15، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 89-102
چکیده
کنشهای عملکردی در هر فضا تأثیر مستقیم بر میزان بازده عملکردی و درنتیجه تخصیص اوزان به فضاهای پیرامون خود دارد. یکی از این فضاها که بر تغییرات این میزان تأثیر بسزایی دارد، فضای حیاط است. براین اساس هدف از انجام این پژوهش، سنجش میزان راندمان عملکردی فضای حیاط با تأکید بر مفهوم شعاع عملکردی در انواع مختلف الگوهای خانههای سنتی ایران ... بیشترتبیین جایگاه تکنیکهای استعاره و قیاس در فرایند طراحی معماری: از فهم تا حل مسئله
دوره 15، شماره 3 ، مهر 1400، صفحه 103-118