دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 8
تبیین رابطه خوانایی فضا با میزان رفتار قلمروپایی شهروندان در پارک های شهری
دوره 15، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 5-20
چکیده
خوانایی کیفیتی محیطی است که به فضای شهری وضوح بخشیده و سبب گشته که سیمای شهر بهتر به ذهن سپرده شود. در بستر بوستانهای شهری، مؤلفههای خوانایی فضایی توانستهاند درجات مختلفی از رفتار قلمروپایی را در شهروندان پدیدآورند. هرگونه شخصیسازی و نشانهگذاری محیط یا دفاع در مقابل مزاحمت، یک نوع رفتار قلمروپایی محسوب و تقویت آن درنهایت ... بیشتربررسی تأثیر «نوع نحو فضا» بر «میزان اجتماعپذیری» مراکز اجتماعی از منظر فلسفه اخلاقی «رو-در-روییِ» لویناس
دوره 15، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 21-34
چکیده
تشدید روزمرگی و کاهش حیات اجتماعی، توجه به بستر مناسب برای حضور طیف وسیعی از گروههای مختلف اجتماعی در طراحی فضاهای عمومی را ضروری میسازد. هدف تحقیق کشف کیفیات فرمی است که در طراحی مرکز اجتماعی بتواند کیفیت اجتماعپذیری فضا را افزایش دهد. برای پرداختن به این هدف، لویناس بهعنوان فیلسوفی مطرح در حوزۀ اخلاق در کنار نظریات تخصصی ... بیشترتبیین مدلی برای تقویت نقش پل بهعنوان فضایی شهری
دوره 15، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 35-50
چکیده
این مقاله که با هدف اصلی تبیین مفهوم پل به مثابه یک فضای شهری نگارش یافته است در پی پاسخ به این سوال است که چه گونه-هایی از پلهای شهری میتوانند به عنوان یک فضای شهری مطرح شوند؟ برای حصول به این منظور با استفاده از روشهای پژوهش توصیفی-تحلیلی و از طریق جمعآوری اطلاعات به صورت اسنادی و پیمایشی و تحلیل اطلاعات با روشهای فراتحلیل، ... بیشترارزیابی مؤلفههای مؤثر بر افزایش رضایتمندی گردشگران در فرآیند مسیریابی (مطالعه موردی محله پایین خیابان مشهد)
دوره 15، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 51-64
چکیده
صنعت گردشگری بهعنوان دومین صنعت پردرآمد جهان، نقش مهمی در اقتصاد و رونق شهرها بر عهده دارد و افزایش رضایتمندی از چگونگی انتخاب مسیر برای رسیدن به نقاط جاذب، جلوگیری از سردرگمی در مسیریابی، نحوه دسترسی به خدمات و تسهیلات و تأمین انتظارات و توقعات گردشگران میتواند باعث افزایش تمایل به بازگشت به مقصد شود. هدف این پژوهش ارزیابی ... بیشترارائه روشی برای تولید یا بومیکردن علم شهرسازی ایرانی با استفاده از متون اخلاق عرفانی
دوره 15، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 65-78
چکیده
ورود و گسترش مبانی دانش شهرسازی در این دوران از خارج ایران و به کار بستن آن بدون ملاحظات، منجر به آشفتگی شهرهای معاصر ایران شده است. این موضوع انگیزه شده تا تلاشهایی برای بومیسازی دانش شهرسازی و معماری و بهویژه مبانی این دانش آغاز شود. برخی از این تلاشها با رجوع به متون ارزشمند ایرانی و با برگرفتن بخشهایی از آنها، وجههی ... بیشترتاثیر تفاوتهای کالبدی خانه سنتی و خانه شرکتی آبادان بر سبک زندگی ساکنان (مطالعه موردی: خانه های سنتی و شرکتی آبادان در سالهای 1290 تا 1357 شمسی )
دوره 15، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 79-92
چکیده
فضای زندگی آدمی از خانه گرفته تا محله و شهر، باورها و شیوه زندگی وی را به نمایش میگذارد، این پژوهش با هدف مشخص نمودن نسبت میان مشخصههای سبک زندگی و شکل محل سکونت به بررسی تأثیرپذیری سبک زندگی مردم آبادان از شکل خانه های شرکتی میپردازد و در پی پاسخ به این سوالات است که ساکنین این خانه ها چه تفاوتهای کالبدی را در خانه شرکتی نسبت به ... بیشترارزیابی نظر ساکنان در بهرهگیری از رویکردهای توسعهی میانافزا (مطالعه موردی: بناهای جدید جویبارِ اصفهان(*
دوره 15، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 93-106
چکیده
جویبارِ از محلات تاریخی اصفهان و دارای کالبدی متفاوت با محلات شهر است. نوع مداخله در این بافت تاریخی حائز اهمیت است. پژوهش حاضر جهت ارزیابی رویکردهای توسعهی میانافزار ازنظر ساکنان محله شکلگرفته است. شیوهی پژوهش کیفی، کمی و ازنظر هدف کاربردی و شیوهی گردآوری اطلاعات میدانی، کتابخانهای است. تصاویر مربوط به معماری بناهای ... بیشتربررسی جریان های سرمایه اجتماعی در بازارهای تاریخی برحسب مشاغل و فضاهای معماری مطالعه موردی: بازار تاریخی تبریز
دوره 15، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 107-120